Kunstmatige Intelligentie is business.

Kunstmatige Intelligentie is business.

Innovatie in jouw business.

Innovatie, we hebben het er allemaal over. Maar hoe weet je nou vanuit de business wat mogelijk is. Leveranciers beloven gouden bergen, mooie demo’s. Die in de praktijk vaak ineenzakken als een plumpudding. Tsja, blijkt jouw real life omgeving toch net wat anders dan de techneuten bedacht hebben en daar ga je. Weg mooie beloften, omhoog met de kosten en heel lang wachten op een beetje resultaat.

Hoezo is Kunstmatige Intelligentie dan business?

Quite simple, my dear: Wij mensen schieten zwaar te kort in onze capaciteit om alle informatie die wij hebben te kunnen overzien en doorgronden. Maximum bereikt zeg maar.

Maar toch verwacht de samenleving dat wij in onze zakelijke omgeving net zo makkelijk even wat opzoeken als we privé op internet doen.

Maar waar op internet het gros van de mensen alles maar voor waar aanneemt, kun je dat in je zakelijke omgeving niet hebben.

Hier heb je te maken met afdelingen, silo’s, wetgeving, regels, bakken met oude informatie in oude systemen. En dan wordt je ook nog overspoeld door al die nieuwe bronnen zoals social media, publicaties, sensoren die bergen data uitspugen, ga zo maar door.

Kan ik dan niet gewoon blijven doen wat ik altijd al doe, lekker veilig?

Gewoon meer van hetzelfde doen, FTE’tje erbij etc. gaat het niet meer redden, het is tijd voor verandering. En dat is waar KI je gaat helpen.

Maar niet zo maar, nee, KI zul je aan moeten leren welke vaktaal je gebruikt, die moet je leren waar te kijken, wat goed is en wat fout is. Dat kun je niet overlaten aan techneuten, je zult zelf moeten bepalen waar en hoe jouw business hier van kan profiteren.

Ja, ik weet het, verandering is weerstand, verandering is eng, gebruikers voelen zich bedreigt. Maar met de juiste aanpak kun je deze weerstand ook omdraaien in positieve dynamiek, betrokkenheid.

Hoe ziet de toekomst er dan uit met KI?

Nou simpel, de maatschappij is aan het individualiseren. Dus wil je iedereen persoonlijk het beste advies of de beste behandeling geven, dan moet je toch echt goed je huiswerk doen. Maar zoals ik net al beschreef, wordt je geacht dat in een paar seconden te doen, we leven tenslotte in een online, realtime maatschappij.

Dus om jouw vak optimaal uit te kunnen voeren is het toch prachtig als je een digitale, virtuele assistent hebt die je 24/7 vragen kunt stellen in jouw eigen vaktaal. Zo kun jij focus hebben op jouw vak, inhoudelijk bezig zijn in plaats van zoeken! Heerlijk toch?

Nee, geen woordjes maar gewoon volzinnen: “heb ik een vergunning nodig om een boom om te zagen” of “gaat medicijn X bijwerking geven voor patiënt Y die al een uitgebreid assortiment aan medicijnen slikt”. Prachtig toch als het antwoord ook nog even alle bijzaken checkt. Dat komt de kwaliteit alleen maar ten goede.

Toepassingen te over, dus eindelijk digitale interactie met de burger vanuit de overheid, eindelijk duidelijk antwoord op belastingvragen, maar ook online kleding advies, you name it.

tonabelen

Geef een reactie