Waarom zijn organisaties zo verdomd slecht in het raffineren van kennis

Waarom zijn organisaties zo verdomd slecht in het raffineren van kennis

 

Het antwoord: Uw EGO zit in de weg!

Vaak liggen de beste kansen voor het oprapen, maar waarom weigeren we deze toch massaal op te pakken?

Simpel: U staat zelf in de weg.

De uitdaging

De meeste organisaties zitten bomvol met kennis en ervaring. Maar ja, als ik u vertel wat ik weet, weet u het ook. En dan wordt het wel heel eng om iets te delen. Stel je toch voor dat iemand met uw idee aan de haal gaat. Of nog erger, door kennis te delen blijkt dat u wellicht veel minder weet dan anderen, dat kan toch ook niet de bedoeling zijn.

Dus is de meeste menselijke houding: Niets doen, niet bewegen en hopen dat uw baan of organisatie over een jaar nog steeds bestaat.

De economische schade van het niets doen

Kent u dat? Er gaat iets vreselijk mis. En uw goed opgeleide management vergeet alle training en wil nú weten wie hier verantwoordelijk voor is. Hoewel u wellicht niet direct verantwoordelijk bent, zegt uw innerlijke stem dat u dit debacle al lang zag aankomen. Maar ja, niemand heeft u gevraagd, dus uw kennis zal wel niet belangrijk genoeg zijn geweest. En met zo een dreigende reactie gaat u zeker niets meer toevoegen.

Lang leve Nederland waar het nog steeds beter is je kop niet boven het maaiveld uit te steken. Maar hoe kom je dan wel aan die broodnodige kennis, die in je eigen maaiveld verstopt zit?

Heeft u er wel eens over nagedacht hoe het zou zijn als iedereen optimaal samenwerkt? Er geen controleprocessen nodig zijn omdat u erop kunt vertrouwen dat iedereen op het juiste moment zijn vinger opsteekt en waarde toevoegt. Ja, u zou waarschijnlijk met veel minder mensen hetzelfde kunnen bereiken.

Maar u zou natuurlijk ook uw klanten, de burgers, uw medewerkers optimaal tevreden kunnen gaan stellen en top dienstverlening of producten kunnen leveren.

Daar zit de winst van kennis delen. Haal de onzin uit uw organisatie en ga doen waar u goed in bent.

Waarom doet u niets

Iedere organisatie worstelt met hetzelfde probleem. Silo’s, afdelingen, ego’s, duizenden redenen om geen kennis te delen terwijl dat zwaar indruist tegen de doelstelling van uw organisatie.

Logisch, u hebt KPI’s uitgedeeld, u hebt processen en systemen ingericht die voorkomen dat uw medewerkers nog zelf denken en overleggen. Als iedereen gewoon doet zoals u ‘het bedacht’ heeft dan komt alles goed.

Ja, met die gedacht zou ik ook direct iedereen ontslaan en investeren in robots.

Maar gelukkig is er nog de werkelijkheid, de realiteit. In de praktijk blijkt keer op keer dat processen vastleggen op hoofdlijnen goed is. Logistieke processen? Geweldig, ik ben iedere keer weer blij verrast als mijn online aankoop ook daadwerkelijk de volgende dag geleverd wordt. Nu nog op een strakker aflevermoment maar dat komt wel.

Maar al die andere processen waar mensenwerk, denkwerk aan te pas komt?

Kom op zeg. Eerst alles en iedereen in een hokje proppen, en dan gaan processen, dat is niet van deze tijd. Hoe vaak wordt iemand of een vraag in het juiste hokje gepropt? Hoe vaak geeft voortschrijdend inzicht aan dat de start wellicht anders had gemoeten? Jammer, maar we zijn vertrokken in het proces dus bent u nu lijdend voorwerk geworden. En dan zult u lijden ook! “Sorry, maar hier kunnen wij niets meer aan doen”. Met als aller ergste uitkomst dat u niet terug kunt naar een nieuwe aanvraag, omdat er maar één keer iets aangevraagd kan worden. Zo is het systeem. Dar heeft iemand theoretisch zo bedacht in zijn kantoor waar gedacht wordt dat alles in één keer goed gaat.

Zo, dat lucht op…….

Hoe ga je die kennis dan wel raffineren?

Gebruik je gezond verstand. Oriënteer je eens op de mogelijkheden die er zijn om zaken beter te doen. Het gros van de managers die ik spreek heeft geen benul van wat er allemaal voor mogelijkheden zijn om zaken anders te doen.

Waarom niet? Het blijft gissen maar laat ik gewoon mijn mening geven: De focus ligt op zaken doen zoals het aangeleerd, ingesleten is. KPI’s halen, druk bezig zijn met problemen oplossen, etc. Er is gewoon geen tijd om te denken aan de nieuwe wereld. Pas als de duur betaalde standaard adviseurs hierover beginnen gaat dat misschien dagen, maar ja, u voelt hem al aankomen: uw adviseur die altijd al A geadviseerd heeft gaat echt geen B adviseren. Dat kost hem handel, vertrouwen en daar komt ook nog eens risico bij kijken.

Laat u zich dan informeren door de producenten van deze wereld die prachtige innovaties ontwikkelen? Ja, die geven mooie vergezichten en beloftes, maar ja, dat WC-eend verhaal.

Juist, wordt wakker, ga eens iets geks doen. Ga eens compleet anders naar de wereld kijken. Ga eens uit van kansen in plaats van bedreigingen.

Nelson Mandela zei ooit: “Het lijkt altijd onmogelijk, totdat het gedaan wordt”

Echt, het wordt tijd dat ook uw organisatie haar eigen kennis goed gaat inzetten, delen, omzetten in waarde. Daarmee krijgt u vertrouwen, kwaliteit, energie en innovatie in uw organisatie en gaan uw klanten van u houden.

Heeft u het idee dat u dat niet gaat lukken in met uw huidige inner circle? Laat dan eens een echt onafhankelijk maar zeker externe adviseur eens mee kijken. Geweldig hoor, al die mensen die uw branche van haver tot gort kennen, maar meedenkers heeft u al genoeg. Ga eens voor de dwarse, inspirerende denkers.

tonabelen

Geef een reactie