Hoe maak je innovatie succesvol

Hoe maak je innovatie succesvol

Hoe maak je innovatie succesvol

Hoe maak je innovatie succesvol

Het gat tussen technische innovatie en toepassing in de praktijk is groot. Als je consumenten producten weglaat uit successen wordt het erg stil. Ja, heel veel beloftes, het minste succes wordt breed uitgemeten want de media moeten vol.

Maar waarom lukt het nu toch zo zelden om innovatie, nieuwe technologie succesvol in te zetten en breed geaccepteerd en gebruikt te krijgen in jouw zakelijke omgeving?

Dat heeft alles te maken met de onbalans tussen de verschillende componenten die nodig zijn om succesvol te zijn. Laten we onderstaande kwadrant er eens bijpakken, wat ik ontwikkeld heb om dit te illustreren.

Laten we links onder beginnen, in iedere grafiek het onderdeel waar je niet wilt staan. Je organisatie, die is ongetwijfeld ooit ingericht om processen uit te voeren, te voldoen aan alle regels en daarmee heb je een bepaalde Legacy aan personeel, systemen en informatie opgebouwd. Jouw organisatie, die motor die moet draaien, en dat kost al moeite genoeg, dus heb je mensen in dienst die de zaak draaiend houden. Die houden niet van verandering, dat is risico, en risico betekend fouten en dat kost nog meer werk dus weg met dat veranderen.

Ontwikkeling van technologie

Maar laten we nu in een tijdperk leven waarin heel veel nieuwe technologie in een sneltreinvaart op je af komt. Waar je vroeger, 5 tot 10 jaar terug nog rustig een lange termijn visie kon ontwikkelen, is die visie nu voor je het weet achterhaald.

En wat doet die technologie? Die verzamelt enorm veel informatie, waardoor je in detail kunt weten wat de status is van ongeveer alles wat je kunt bedenken. En wat die technologie ook kan is die informatie verwerken. Wij als mensen kunnen die overvloed niet aan, daar heb je technologie voor die al die info voor jou analyseert en je advies geeft wat te doen.

Wat jouw organisatie uniek maakt is vakkennis, ervaring wat werkt en wat niet werkt. In theorie kan iedereen een auto bouwen, maar massaproductie is toch wat anders dan ontwerpen. Vraag maar aan Tesla.

Dus hoe kom je tot succes met al die beperkingen?

Gebruik dit kwadrant en kijk eens naar je eigen organisatie. Waarschijnlijk heb je net als vele anderen een enorm gat zitten tussen de onderste en bovenste laag. Je hebt meer dan voldoende informatie, technologie helpt je om iedere dag meer te krijgen en deze te verwerken, maar de onderste laag, de organisatie en de mensen doen hier niets mee.

Daar ligt je uitdaging, sla een brug tussen deze beide. Nee, sorry, niet door een innovatie manager te benoemen of een afdeling innovatie op te richten. Ook niet door 1% van je medewerkers te laten innoveren, waardoor de rest wel meegaat. Nee, ga die brug bouwen, ga kijken hoe nieuwe technologie jouw huidige processen kan ondersteunen. Betrek de werkvloer bij optimalisatie en het ontwikkelen van nieuwe diensten. Niet alleen de hardlopers die carrière willen maken, maar een echte afspiegeling.

Hoe doe je dat? Dat is mensenwerk. Geen nieuwsbrief maar laat je medewerkers zien dat innovatie geen bedreiging is maar hun helpt hun werk kwalitatief beter te doen. Jouw medewerkers zijn nog steeds je kapitaal, waarom gebruik je hun kennis niet? Ga het hun vragen, laat zien wat mogelijk is, laat ze met ideeën komen. En ga het vooral ook gewoon doen! Ga proberen, start kleine projecten om te zien wat in jouw praktijk werkt. Werkt het, ga door. Werkt het niet, prima, heb je van geleerd, op naar de volgende.

Natuurlijk gaat de robotisering banen kosten, als je niet beweegt, dus waarom zet je die ontwikkeling niet in om er beter van te worden? De kranten staan vol van problemen, te hoge arbeidskosten, te weinig mensen die beschikbaar zijn, dit zijn kansen!! Pak die kans en ga met je organisatie aan de slag.

Kom je er niet uit, zit je intern te vast in je eigen denkpatronen, je mag mij altijd bellen, ik help graag. Dat is wat ik doe!

Gr. Ton Abelen

tonabelen

Geef een reactie