Is Artificial Intelligence mensenwerk?

Is Artificial Intelligence mensenwerk?

Is Artificial Intelligence mensenwerk?

Als we de publicaties mogen geloven kunnen we niet meer om Artificial Intelligence heen.

Zo las ik een publicatie die aangaf dat AI lijkt op tieners die over sex praten. Ze hebben het erover, laten anderen geloven dat ze van alles uitspoken, en uiteindelijk is er niemand echt mee bezig.

Maar hoe zit het nu. Is AI een oplossing die zoekende is naar een probleem? 

Is alles mogelijk met Artificial Intelligence?

Deze indruk kun je natuurlijk makkelijk krijgen. De grote spelers als Google, Microsoft, Amazon, IBM publiceren erop los waardoor je zou kunnen gaan denken dat niets meer werkt zonder AI.

Het lijkt wel of AI er in zoveel vormen is dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

En eigenlijk is dat ook wel zo. AI is geen beschermde naam, iedereen mag dit gebruiken naar eigen inzicht, en doet dat ook naar hartelust. Of het nu geavanceerde analytics is die je al jaren gebruikt, of je automatiseert een proces, alles heet ineens AI.

Iets meer diepgang graag

Maar waar ligt de behoefte nu in ons professionele leven? Ik mag toch hopen dat we wat meer wensen dan een lamp aan of uit kunnen doen met een stem commando. Hiervan is overigens de kans groot dat je al snel weer verlangt naar een aan/uit knop, zodat je licht niet iedere keer aan of uit gaat als je in een gesprek per ongeluk het verkeerde woord zegt. Leuke technologie, innovatief maar zodra het nieuwe ervan af is blijft de vraag of het nu echt wat toegevoegd heeft.

Wat heb je nodig om je beroep uit te oefenen? Meestal draait het om informatie.

Nog voordat de boekdrukkunst was uitgevonden was er al een soort Facebook. Dat heette toen nog gewoon ‘van horen zeggen’. Je had weinig mogelijkheid om de feiten te checken, dus was wat gezegd werd al snel waar. In dat perspectief zijn we er als mensheid niet heel veel op voorruit gegaan, het nieuws komt inderdaad sneller en is van lokaal naar wereldwijd gegaan, maar veel mensen nemen klakkeloos aan dat wat ze lezen waar is. Zie de discussie over fake news.

Verwachtingen door overvloed aan informatie

Zakelijk gezien kunnen we wel stellen dat er grote kans is dat er meer informatie is dan je kunt verwerken. Bronnen te over, waarbij wellicht nog wel de vraag gesteld moet worden of je deze informatie wel mag gebruiken, kijkend naar alle regels en wetgeving. Door alle digitalisering, het aan elkaar knopen van informatiebronnen en de enorm toegenomen rekencapaciteit zijn de mogelijkheden exponentieel toegenomen, en verwachten onze klanten dan ook dat alles direct kan. Hoezo kunt u niet even aangeven waar mijn gegevens staan of waar mijn order blijft? Moet u nog een controle uitvoeren op de volledigheid en waarheid van de info? Het staat er toch!?

Mensen uit de praktijk voorop

Wij mensen weten prima waar verbetering te halen is om ons werk beter, met meer kwaliteit en zekerheid en sneller te doen. Wat ik bijzonder vind om te zien is dat waar futuristen claimen dat banen gaan verdwijnen door AI, de mensen die het werk ook echt doen heel graag meewerken aan projecten om hun werk beter te kunnen doen.

Tot op heden zijn veel taken, toegevoegde waarde en diepgang bij mensen weggehaald omdat processen sneller moeten vanwege lagere budgetten en tijdsdruk. Alles voor efficiëntie.

Gelukkig komen we nu in een tijdperk waarin het wél mogelijk is om niet alleen sneller en beter te werken, maar ook met meer zekerheid dat je volledig geïnformeerd bent en voldoet aan de gestelde eisen.

Wat als je in jouw processen ondersteund wordt door direct alle relevante informatie, gevalideerd boven water te krijgen, zodat je je echt kunt focussen op jouw taak met gebruik van jouw expertise. Nooit meer onder tijdsdruk halve gemotiveerde beslissingen nemen die later keihard terugkomen als het fout blijkt te gaan? Altijd de zekerheid hebben dat een audit overbodig is aangezien tijdens het proces de checks al gedaan zijn.

Zou het niet enorm handig zijn als je bij het uitvoeren van je taak, of dit nu het uitvoeren van een uitkeringsproces of het repareren van een machine is, je direct de laatste up to date informatie krijgt? Niet even zoeken of Googelen en de eerste de beste ‘hit’ pakken maar zeker weten dat je echt de juiste informatie of bron hebt.

Dit klinkt misschien heel logisch maar ga eens checken in je eigen organisatie hoeveel mensen onder tijdsdruk niet volledig zijn. Je zult versteld staan.

Gaat AI dan geen beslissingen nemen voor ons?

De ultieme uitvoering van AI is dat deze beslissingen kan gaan nemen voor ons.

Als je even afstand neemt en hierover nadenkt kom je wellicht tot dezelfde conclusie als ik kom. Uiteindelijk is AI nog steeds een zwart/wit proces. Ja, je kunt veel factoren meenemen, heel veel informatie opnemen maar uiteindelijk moet iemand dat aan de AI agent aanleren.

Voor simpele taken is dat prima te doen. Als een ruimte niet in gebruik is mag het licht uit, dat je op zich makkelijk meten door een bewegingssensor, en die vul je aan met bijvoorbeeld een check op warmte of gebruik van stroom, zodat iemand die geconcentreerd stil zit niet ineens in het donker zit. Misschien is gewoon een led-lamp plaatsen en accepteren dat iemand vergeet het licht uit te doen vele maken goedkoper, maar het gaat even om het proces.

Voordat je AI een beslissing laat nemen, moet je denk ik wel héél zeker zijn van 100% correcte informatie om deze beslissing op te nemen. En dat is een uitdaging aangezien wij historisch op vele manieren informatie vast hebben gelegd, vele verschillende systemen hebben en het ontbreekt aan één wereldwijde standaard. Dit staat nog los van bijvoorbeeld het interpreteren van wetten en regels. Deze zijn vaak ‘in de geest van’ geschreven met een bedoeling en ruime interpretatie.

Mijn idee is dat voordat je AI ook maar iets laat beslissen je altijd een advies beslissing aan een mens voorlegt totdat je zeker weet dat de AI oplossing ook echt werkt. En dat gaat nog wel even duren.

Er zijn prachtige voorbeeld van AI oplossingen die röntgen foto’s analyseren voor artsen, dit is echt goed. De arts is minder tijd kwijt, en een computer heeft de capaciteit om heel nauwkeurig alle details te analyseren. Er zijn ook prachtige cijfers waar een AI agent sneller en beter een analyse maakt dan een groep artsen samen. Efficiency verbetering te over, maar dat wil niet zeggen dat ik morgen een computer een beslissing wil laten nemen over mijn gezondheid. Helaas kan ik uit eigen ervaring spreken dat gezondheid geen exacte wetenschap is. Ik ben een groot voorstander van meer onderbouwing door AI onderzoek in vergelijkbare zaken, maar een computer een beslissing laten nemen over mijn leven gaat mij te ver.

De mens én de machine

De vraag is of je meer inzicht moet proberen te bereiken over de as van de techniek, of ga je dit aan mensen overlaten. Heb je hier Artificial Intelligence voor nodig of gewoon een goed stel hersenen, gecombineerd met de juiste instelling?

Dat is denk ik de vraag die je je moet stellen als je wilt verbeteren door inzet van techniek. Ik zie nogal eens dat de mensen van de techniek hele goede bedoelingen hebben, echter ermee worstelen om deze in de praktijk te positioneren. En daardoor helaas projecten beginnen zonder betrokkenheid uit de praktijk om toch progressie te boeken.

Aan de andere kant kan het voor mensen uit de praktijk best een uitdaging zijn om te begrijpen wat nou echt de mogelijkheden zijn.

De ene groep kan best weleens overdrijven in kansen, terwijl de andere niet zo gek is op verandering. Vanuit technologisch perspectief kan alles, mensen van de praktijk weten welke variaties er zijn en zijn terecht soms zeer terughoudend en willen bewijs, zekerheid.

Gelukkig zijn we nog steeds mensen van vlees en bloed, met onze eigen visie, onze eigen ideeën, onze eigen voorkeuren en onze eigen ambitie.

Deze diversiteit maakt het dat wij mensen zijn, niet alleen wij maar ook onze klanten.

Mensen hebben visie en op basis van toekomst nieuwe ideeën genereren, ideeën die eerder niet binnen bereik lagen door gebrek aan technologie, maar die nu nieuwe kansen zien ontstaan.

Bruggen bouwen

Misschien is het wel een idee om wat meer te doseren, bruggen te bouwen en elkaar meer te begrijpen. Als we samen weten wat we willen, kan het zomaar zijn dat vanuit onze menselijke intelligentie behoefte ontstaat om Kunstmatige Intelligentie in te zetten, daar waar we er allemaal beter van worden.

Overigens denk ik dat Artificial Intelligence nú de kans biedt om de brug tussen praktijk en technologie te slaan. AI is hot, men is nieuwsgierig, dus dat biedt kansen. Maar pak dat deze keer dan eens anders aan dan normaal. Laat de praktijk eens aan het roer staan en bepalen waar de kansen liggen en ga die realiseren. De kans is groot dat je niet alleen heel veel betrokkenheid krijgt  maar ook dat de doelen veel beter te realiseren zijn aangezien men in de praktijk wel eens snel tevreden zou kunnen zijn met een paar realistische stappen ter verbetering.

tonabelen

Geef een reactie