Kan digitale transformatie ook organisch?

Kan digitale transformatie ook organisch?

Kan digitale transformatie ook organisch?

Als je onderzoeken mag geloven dan sta je voor de keuze om groots een digitale transformatie in te gaan of je kunt beter stoppen.

 

 

Op zich niet zo vreemd als je kijkt wie deze onderzoeken betaald en publiceert, namelijk de partijen die dit voor je kunnen realiseren met prachtige onderzoeken en rapporten, dat is big business.

Maar misschien mag je digitale transformatie ook wel gewoon marktwerking noemen. Het is nogal logisch dat als je achterblijft met het inzetten van automatisering en nieuwe technologie er vanzelf een situatie ontstaat waarin je niet meer kunt concurreren of je diensten niet meer van voldoende kwaliteit zijn. Kijk maar naar Spotify, Netflix maar ook naar Kodak. (Deze laatste komen overigens nu ineens met blockchain en een eigen cryptomunt)

Digitaal Omdenken

Maar moet digitale transformatie dan altijd groots en complex?

Vandaar mijn stelling dat digitale transformatie ook organisch kan.

Niet iedere organisatie heeft het budget en kan de mensen vrij maken om grote verandertrajecten aan te kunnen. Multinationals en grote overheidsorganen zijn wellicht gewend om continu te reorganiseren, maar de laag daar net onder zou zo maar eens niet zoveel ruimte hebben, en misschien ook wel de wens niet hebben, om helemaal te ‘transformeren’.

Het draait goed, het rendement is er, ambitie ook maar de tijd ontbreekt om nieuwe dingen te doen.

Maar iedereen ziet ook dat medewerkers, klanten en burgers zich afvragen waarom hun mooie  smartphone apps geen intrede doen om hun werk makkelijker te maken.

En dat kan ook anders.

De eeuwige uitdaging blijft dat we te maken hebben met plat gezegd business en techies. Beide hebben elkaar hard nodig om te presteren, maar spreken elkaars taal gewoonweg niet. Dit is dan ook geen waarde oordeel, maar een constatering die al eeuwen bestaat en ik nog dagelijks tegenkom.

In deze situatie zou een organische vorm van transformeren, of innoveren, wel eens heel goed kunnen passen.

Hoe krijgt de business inzicht in kansen

Als business owner wil je niet lastiggevallen worden met techniek, maar wil je concrete risicoloze oplossingen met een heldere business case.

Dat was altijd goed te doen, maar nu anno 2018 gaan de ontwikkelingen dermate snel dat je je  constant kunt afvragen of je niet te laat of te vroeg bent.

Ik sprak laatst een leverancier van 3D-printers, die printers zijn in één jaar 50% in prijs gedaald en 100% sneller geworden. Maak hiervoor maar eens een business case en het goede moment om te investeren. Ga er maar aan staan.

Gelukkig biedt de huidige ontwikkeling van nieuwe technologie ook veel kansen om met kleine stappen te kijken wat bij jouw past. Waarom zou je grote strategische keuzes maken als je ook ontwikkelingen organisch kunt laten groeien.

Begin op een beperkt aantal vlakken met te kijken waar je business behoefte aan heeft of toekomst in ziet. Geef hier natuurlijk wel de ruimte voor en zorg ervoor dat ze op hun eigen niveau geïnspireerd worden. En ga dan aan de slag, ge proberen, ga fouten maken, manage de verwachting en leg helder uit wat je aan het doen bent.

Pak vervolgens de successen op en ga die verder cultiveren. Stap niet in de valkuil om dit ene succes direct te promoten tot een enorm project maar laat het groeien en zorg ervoor dat het zo snel mogelijk in de praktijk ingezet wordt.

Hierdoor leer je heel snel wat succes heeft en wat niet, zonder onderzoek of onrust in je organisatie, want een onderzoek betekend verandering en verandering is angst en dus weerstand.

Nee, betrek je medewerkers, laat ze meedenken en je zult zien dat je successen boekt.

En die techies dan? Die heb je al lang onderdeel gemaakt van de oplossing. De technische mensen die ik ken lopen over van betrokkenheid en hebben echt vakkennis die hard nodig is. Maar voor hen is het best een uitdaging om anders te werken, vanuit een visie te werken.

Het communiceren over alle vlakken, business en techniek is een vak, maar als je deze combinatie weet te maken ben je gegarandeerd in staat om succesvol, organisch te transformeren.

tonabelen

Geef een reactie