Wie heeft meer kennis van uw organisatie: Uw medewerkers of uw leverancier?

Wie heeft meer kennis van uw organisatie: Uw medewerkers of uw leverancier?

Wie heeft meer kennis van uw organisatie: Uw medewerkers of uw leverancier?

Wie heeft meer kennis van uw organisatie: Uw medewerkers of uw leverancier?

Even een paar (gechargeerde) stellingen:

  1. U bedenkt of laat processen bedenken waardoor uw organisatie het beste functioneert
  2. Uw geeft instructies aan uw medewerkers hoe deze te volgen
  3. U meet KPI’s
  4. Voor de motivatie van uw personeel heeft u een paar super medewerkers, die ‘het’ echt begrijpen aangesteld om mee te denken
  5. Uw leverancier komt regelmatig langs met innovatie en andere leuke dingen die u echt zou moeten toepassen aangezien u daar 10% kosten mee bespaard.

Aanname 2: Artificial Intelligence is here to stay

Ik ga ervan uit dat Artificial Intelligence binnenkort niet meer weg te denken is uit onze maatschappij.  Artificial Intelligence is net als stroom. Toen het er niet was wist je niet beter dat je veel zaken met de hand moest doen, kaarsen er waren voor licht, en je deed de was met de hand.

Al heel snel bracht de optie stroom heel veel nieuwe mogelijkheden en heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan automatisering.

Dit is net zo met Artificial Intelligence, het sluipt nu steeds meer ons leven in. Bijvoorbeeld je smartphone, handig toch, je telefoon die ongevraagd aangeeft dat je eerder moet vertrekken naar je afspraak omdat er file staat.

De toepassingen in de zakelijke wereld liggen wat complexer, hier kun je het niet veroorloven om per ongeluk verkeerde acties te ondernemen en de processen zijn vaak net even complexer dan een leuk advies om sneller van A naar B te komen. Maar zou het niet handig zijn als je een AI agent hebt die aangeeft dat je klant eerder gaat bestellen aangezien hij meer verkocht heeft dan normaal?

Maar hoe pak je dat nu aan? Ook hier 3 opties:

1. Ga met een grote consultancy club een ‘digitale transformatie’ strategie bedenken.

Ga grote complexe en zeer complete onderzoeken doen, toon dat je krachtige besluitvorming hebt door aannames door te drukken, en ga op basis van dat rapport bouwen aan een groot project. In een cultuur waar rapporten regeren is dit wellicht ook de enige optie.

2. Vraag het aan de techneuten en uitvinders

Ga aan je leveranciers vragen welke technologie zij denken dat het gaat worden en ga dat, bij gebrek aan een heldere vraagstelling van je operatie, uitrollen. Vanzelfsprekend komen hier allemaal waarheden uit zoals dat je een ‘Data Lake’ nodig hebt, enorme complexe koppelingen moet maken maar je krijgt de garantie dat het bij de ontwikkelaars ook werkte. Technisch is alles mogelijk, de vraag is wat in jouw praktijk ook echt werkt en waarde toevoegt.

3. Ga aan de slag met de kennis die je al hebt, je eigen kapitaal, je medewerkers.

Je kunt nog zoveel processen en tools bedenken, de medewerker in de praktijk zal altijd een manier vinden om haar/zijn klant het beste te helpen of taken uit te voeren. Die slaat als het nodig is gewoon een spijker in de muur met een nietmachine. Nee, daar is die nietmachine niet voor, maar het werkt sneller dan een change proces opstarten waarbij in het ergste geval de hele muur vervangen wordt aangezien de aannemer geen risico wil lopen dat de muur omvalt aangezien je er een zwaar object aan zou kunnen gaan hangen.

Weet je, wat je ook kiest, alles levert inzicht, waarde en vooruitgang op. Maar het is de vraag waar je nu het snelste van leert. Ik ben zelf bezig met een start-up naast mijn ‘gewone’ werk.

Als start-up leer je dat maar één ding echt belangrijk is: WIE ZIT TE WACHTEN OP JOUW OPLOSSING. Dat is niet de directie, dat is niet de inkoper, nee, dat is de gebruiker. Dit kan je collega zijn, maar ook je klant. Die gaat er uiteindelijk gebruik van maken of niet.

Dus waarom ga je niet aan je medewerkers vragen wat zij denken dat AI voor hen kan betekenen.

Natuurlijk kunnen ze deze vraag in deze letterlijke zin niet beantwoorden, hoe moeten zij nu weten wat er dan mogelijk is.

Daarom ben ik zo vrij geweest een workshop te ontwikkelen, precies voor dit doel, laat je medewerker kennis maken met AI/Kunstmatige Intelligentie en laat deze zelf aangeven waar deze waarde ziet. Je zult versteld staan van de eenvoud en de toegevoegde waarde van de oplossing.

Innovatie, verbetering en techniek hoeven niet altijd complex te zijn om heel veel op te leveren.

Wil je meer weten, klik dan op deze link.

Workshop “Maak kennis met Kunstmatige Intelligentie”

 

Wie ben ik? Ik ben Ton Abelen, ondernemer met een verleden in de ICT wereld, waarin ik geleerd heb de wens van de praktijk te vertalen naar de techniek en andersom de praktijk helder en simpel uit te leggen wat de voordelen kunnen zijn van techniek. Ik vind het zonde dat ik vaak heel veel goedbedoelde inspanning zie om iets te maken maar dat er net niet goed genoeg is nagedacht over hoe, wat en waar iemand daar baat bij heeft. Ik wil organisatie heel graag helpen meer rendement uit mensen en techniek te halen en te voorkomen dat innovatie gedreven door technologie ongebruikt op de plank blijft liggen.

tonabelen

Geef een reactie