De Kip of het AI

De Kip of het AI

De Kip of het AI

Waar begin je met Artificial Intelligence, bij de business of de techniek?

Als het aan mij ligt begin je altijd bij de business. Een vaak gehoorde klacht van techneuten is dat gebruikers, de business en managers de potentie van techniek niet begrijpen. Ik mag hopen dat ze de techniek niet begrijpen, deze verandert zo snel dat voor je het door hebt het weer anders is, terwijl je focus op je organisatie, processen, rendement en mensen zou moeten liggen. Het kost wellicht wat meer inspanning en ervaring maar laat de business altijd leidend zijn, zij weten tenslotte welke uitdagingen ze niet alleen vandaag hebben maar ook wat die van morgen zijn.

Waarom zou je business vandaag iets gaan doen met AI, dat is toch toekomst?

Kijk, daar kun je nu helemaal misgaan met het begrip rondom AI. Natuurlijk moet je niet als kip zonder kop aan een AI project beginnen. Eerst nadenken over de kansen en bedreigingen is altijd beter, maar oriënteer je dan wel zo snel mogelijk. En als ik dan toch tips aan het geven ben, zoek het wat ‘hogerop’ bij mensen die de impact op jouw organisatie en werk overzien. Je tijd is beperkt, zowel in capaciteit als in de tijd die je hebt om aan de slag te gaan. Want even los van hype’s en andere termen, Artificial Intelligence maakt het wel mogelijk om in samenwerking met andere nieuwe technologie heel snel nieuwe business en business modellen te ontwikkelen. Zet een paar mensen met vakkennis bij elkaar en je kunt morgen starten met je bedrijf of oplossing.

Waar zit het korte termijn rendement voor de business

Kijk naar uitdagingen van dit moment:

  • Duurzame inzetbaarheid van medewerkers
  • Sneller en beter informeren van klanten en medewerkers
  • Efficiënter werken
  • Minder fouten maken

Vanzelfsprekend heb je nog veel meer KPI’s, maar probeer in deze tijd nog maar eens aan de juiste mensen te komen. Je kunt AI zeer goed inzetten om jouw specialisten te ontlasten van onnodig zoekwerk en administratie. Door tijdrovende werkzaamheden door AI te laten doen kunnen jouw medewerkers zich focussen op hun kerntaken, dit is niet alleen veel efficiënter maar geeft ook veel meer voldoening en kwaliteit. Dit maakt je dus ook veel aantrekkelijker als werkgever, terwijl jouw klant ook nog eens sneller en inhoudelijk beter geholpen wordt.

Om te bepalen wat voor jouw organisatie werkt raad ik aan de stappen Inspiratie, Motivatie door workshop en succes met een test te doen. Ze krijg je medewerkers optimaal betrokken en houd je de focus op rendement ipv techniek.

 

 

 

 

 

 

tonabelen

Geef een reactie