Hoe Blokker door ‘nieuwe’ technologie in gevaar is gekomen

Hoe Blokker door ‘nieuwe’ technologie in gevaar is gekomen

Hoe Blokker door ‘nieuwe’ technologie in gevaar is gekomen

Hoe Blokker door ‘nieuwe’ technologie in gevaar is gekomen

Ik hoorde gisteren retail specialisten bij BNR aangeven dat Blokker lang de opkomst van internet heeft ontkent, wat mede de oorzaak is van de zeer slechte resultaten.
Wat ook mee blijkt te tellen is dat internet ondernemingen als CoolBlue een ‘love’factor hebben wat Blokker ook niet heeft.

Nou was de opkomst van internet een redelijk enkelvoudige ontwikkeling te noemen, en ik kan me voorstellen dat u denkt dat dat internet toch niet zo snel is opgekomen dat je hier niet op had kunnen inspelen?

De snelheid van technologische ontwikkeling

In vergelijking tot andere industriële revoluties is de opkomst van internet echter wel degelijk zeer snel gegaan, maar terugkijkend kunnen wij blijkbaar wel relativeren omdat we al lang in een nog snellere ontwikkeling zitten.

Flying Emirates bijvoorbeeld is blijkbaar wel in staat met de tijd mee te gaan, een richting te kiezen en de harten van hun klanten te winnen door niet alleen out-of-the-box te denken.
Daarnaast praten zij openlijk over het inzetten van Artificial Intelligence om hun klanten een nog persoonlijker ervaring te geven, waardoor de klanten ook in deze hevig concurrerende industrie toch voor hen kiezen.

Nu komt de uitdaging voor u: De ontwikkeling van nieuwe technologie zoals Artificial Intelligence, Blockchain, 3D-printing, Internet of Things en alle andere exotische namen gaat in een veel hoger tempo dan de opkomst van internet.
Hebt u er wel eens over nagedacht dat u de Blokker van uw branche kunt zijn?

Niet omdat het moet maar omdat het kan

Weet u zeker dat u het zich kunt permitteren om niet heel snel aan de slag te gaan en ervaring op te doen?
Heeft u enige zekerheid dat er geen Spotify achtige dienst komt om uw huidige business model even lekker disruptief om zeep te helpen?
Uw klanten, of dat nu de consumenten zijn net als bij Blokker, maar ook uw zakelijke klanten verwachten een top behandeling. Dat houdt in dat u uw klant echt persoonlijk benaderd, uw eigen processen onder controle heeft en dus direct antwoord, diensten en goederen kunt leveren.
Niet omdat het moet maar omdat het kan, omdat als u het niet doet uw concurrent het wel.

Hoe krijg je nieuwe technologie verweven in uw strategie?

Door niet te focussen op technologie zelf maar te kijken naar waar deze ontwikkeling een bedreiging of kans voor u is.
Kijk hierbij niet alleen naar uw vertrouwde netwerk, maar durf ook eens iemand met een compleet andere visie te raadplegen aangezien disruptie zelden van binnenuit de organisatie komt.
Maak uw keuze in zaken die echt impact gaan hebben, ga alstublieft geen eindeloze studies doen die resulteren in dikke rapporten maar ga ervaring opdoen.
Een laatste tip: Stel uw klant of gebruiker centraal, achterhaal door ervaring op te doen waar deze nu écht behoefte aan heeft. Dat komt niet uit een enquete of onderzoek maar is een kwestie van proberen en leren.

Ton Abelen is business consultant en dwarse denker op het gebied van nieuwe technologie zoals Artificial Intelligence. Zijn overtuiging is dat als je echt stappen wilt maken, je moet beginnen bij op management niveau te begrijpen wat de impact is van ontwikkelingen en gaat ervaren wat het effect is. Hierbij adviseert hij niet alleen maar begeleid uw project ook tot succes.

tonabelen

Geef een reactie