085 200 61 68‬
ai@wizzin.nl

Artificial Intelligence is cool. Een business case is beter.

Artificial Intelligence is cool. Een business case is beter.

Artificial Intelligence gaat een vast onderdeel van ons leven worden.

Privé is dat wel zo makkelijk, Google maps die met je meedenkt, lampen die je slimmer aan kan sturen, een thermostaat die jouw leefpatroon leert te begrijpen, je smartphone die haarscherpe foto’s maakt. Allemaal zaken die ons leven bijna ongemerkt binnen zijn geslopen en die het leven makkelijker maken.

Zakelijk gezien ligt dit iets complexer. Je hebt ineens te maken met groepen mensen die misschien wel dezelfde taken hebben maar als persoon heel verschillend zijn. Ook de opdrachten worden wat ingewikkelder. Waar je thuis blij bent als de lampen automatisch aangaan als de zon onder gaat, is bijvoorbeeld het bepalen of je je klant wel het juiste advies geeft van een heel andere orde.

Zakelijk wordt er van mensen gevraagd dat ze beslissingen nemen. Om deze beslissingen te nemen hebben we informatie nodig en deze houden we tegen het licht van de regels waaraan voldaan moet worden. Soms lekker eenvoudig, soms zijn zelfs de regels op zich al tegenstrijdig. En al deze verschillende mensen moeten toch een oordeel vellen, op basis van hun expertise en ervaring. 

De belofte van Artificial Intelligence is dat deze al deze informatie tot zich neemt, de regels interpreteert en in staat is mensen te vervangen bij het nemen van een beslissing. 

Zoals bij iedere technologie revolutie begint deze met grote beloftes, alles is mogelijk. Later, als zaken in de praktijk terecht komen is de deceptie soms groot en blijken processen helemaal niet zo eenvoudig te automatiseren. 

Zo faalt meer dan 95% van de innovatieprojecten omdat er simpelweg veel meer bij komt kijken dan alleen een technische oplossing.

Je zou denken dat we na meerdere industriële revoluties eindelijk geleerd hebben dat innovatie ook efficiënter kan, maar blijkbaar is opportunisme en geloof in eigen kunnen zeer sterk waardoor we toch steeds weer dezelfde fouten maken.

Ik ben een groot voorstander van Artificial Intelligence. Deze ontwikkeling biedt gigantische kansen om veel beter geïnformeerd beslissingen te nemen. Of het nu gaat om data uit sensoren waarmee je exact kan berekenen wanneer het beste moment van service voor een machine is. Of dat je nu eindelijk een compleet beeld krijgt van een zaak waarover je moet beslissen, denk aan een juridische zaak, een klantvraag of het verwerken van bijvoorbeeld een schadeclaim of een hypotheekaanvraag. Allemaal zaken waar je tot op heden veel tijd kwijt bent aan het verzamelen van informatie. En dan hoop je uiteindelijk alles te hebben, dan blijkt het te veel om in detail door te nemen. Met als gevolg dat er fouten worden gemaakt. 

Artificial Intelligence

Ik ben een groot voorstander van Artificial Intelligence. Deze ontwikkeling biedt gigantische kansen om veel beter geïnformeerd beslissingen te nemen. Of het nu gaat om data uit sensoren waarmee je exact kan berekenen wanneer het beste moment van service voor een machine is. Of dat je nu eindelijk een compleet beeld krijgt van een zaak waarover je moet beslissen, denk aan een juridische zaak, een klantvraag of het verwerken van bijvoorbeeld een schadeclaim of een hypotheekaanvraag. Allemaal zaken waar je tot op heden veel tijd kwijt bent aan het verzamelen van informatie. En dan hoop je uiteindelijk alles te hebben, dan blijkt het te veel om in detail door te nemen. Met als gevolg dat er fouten worden gemaakt. 

Artificial Intelligence maakt het mogelijk álle informatie altijd 100% inhoudelijk door te nemen, waardoor je minder fouten maakt.

De vraag is hoe je dit aanpakt.

Ga je experimenteren met technologie en kijken of deze kan wat jij wil? Dat is leuk vanuit een innovatie perspectief, maar vaak moeilijk te realiseren in de praktijk. 

Die praktijk zit vaak helemaal niet te wachten op techniek en experimenten. Dit omdat ze het gewoonweg druk hebben, en verdomd goed weten hoe ze zaken voor elkaar moeten krijgen. Was dat maar te automatiseren.

De andere aanpak, die meer van deze tijd is, is dat je eerst maar eens een goed plan maakt, gebaseerd op een solide business case. 

Daarin schets je hoe de wereld eruit zou zien als je voortaan bijvoorbeeld niet meer hoeft te zoeken naar informatie. Dat je de relevante informatie gewoon krijgt aangereikt op het moment dat je die nodig hebt, of dat de informatie aanleiding is om actie te ondernemen.

Dat je dus nooit meer hoeft te zoeken, en altijd zeker weet dat je goed geïnformeerd besluiten neemt.

Wat dit oplevert neem je natuurlijk ook op. Meer kwaliteit, minder werkdruk, first-time-right beslissingen, meer focus op de taken waarvoor je bent aangenomen, minder verloop van personeel, minder boetes en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Hoe bereik je Business Value met Artificial Intelligence

Deze laatste aanpak vergt wel wat inspanning. Je zal je tenslotte moeten oriënteren op wat mogelijk is. Zoals hierboven al aangegeven is de kans groot dat de technologie leveranciers alles mogelijk achtten, alles kan. En dat is een risico, want wat in een ontwikkelomgeving kan geeft geen enkele garantie dat dit ook bij jou gaat werken. Hier komen aspecten als organisatie, regels, mensen, belangen, informatiekwaliteit etc. om de hoek komen.

En dan ziet die oplossing er ineens heel anders uit, in jouw omgeving met complexe, soms oude systemen en tegenstrijdige belangen.

Het goede nieuws is dat een start vanuit een operationeel/business perspectief misschien wel de moeilijkste weg is, maar wel een, die uiteindelijk gewandeld, het meeste resultaat oplevert. Namelijk een oplossing voor een daadwerkelijk aanwezig probleem en die met plezier gebruikt wordt. Zo krijg je eindelijk eens een oplossing waarvan je achteraf met een gerust hart nog eens checkt op je businesscase klopt.

Deze blog word je aangeboden door Ton Abelen, oprichter van Wizzin, designers van oplossingen die informatie toegankelijk maken in de praktijk door de inzet van nieuwe technologie.