Artificial Intelligence: Is het een hype of een zegen?

Laat ik maar meteen bekennen: ik heb lang gewerkt voor een high tech multinational en ben in die tijd gaan geloven dat onze oplossingen zo logisch en goed waren dat de wereld niet zonder kan. Echt, als wij zouden stoppen zou de wereld ophouden te bestaan. 

Ik heb intussen ervaren dat ik hiermee niet de enige ben. Nu ik bij veel verschillende organisaties over de vloer kom, herken in de onbewuste onmacht om in te zien dat je gewoonweg te veel in je eigen wereld zit, en daardoor perspectief mist om geheel open naar nieuwe kansen te kijken. 

In die bewuste tijd zag ik Artificial Intelligence ineens ‘hot’ worden, AI kan alles en is een oplossing voor alles. Chatbots gaan ons leven makkelijker maken (ik haat die dingen, nooit krijg ik een goed antwoord), Google Home gaat ons leven regelen, en je bedrijf gaat voortaan helemaal vanzelf gerund worden. Er is geen databron meer veilig en alles kan gebruikt worden zonder ook maar enige moeite te hoeven doen. Als je niet genoeg data hebt dan hack of koop je wat bij en met wat sensoren en camera’s heb je alles wat je maar nodig denkt te hebben.

In theorie klopt dit, totdat ik weer de echte wereld in stapte en ontdekte dat in de echte wereld beslissingen genomen worden op basis van emotie, carrière plannen, meerdere belangen, door mensen die hun geld maar één keer uit kunnen geven. En met name die mensen worden nogal eens vergeten vanuit technologisch perspectief. Net alsof je mensen maar even kunt vervangen door ze te vragen wat ze doen en die taken te automatiseren. De belangrijkste les die ik in de harde praktijk heb geleerd is dat het behoorlijk knap is dat veel mensen nog iets voor elkaar weten te krijgen ondanks al die mooie oplossingen, die eerder voor meer dan minder werk zorgen.

Zo kom ik dus uit op de vraag of AI nu een hype of een zegen is. 

AI zou een zegen moeten zijn als deze mensen gaat ondersteunen bij hun werk. Het eeuwig zoeken naar de juiste informatie, dat is geen mensenwerk en dat kan AI veel beter. Die informatie analyseren zou wellicht ook nog tot de mogelijkheden behoren, al zou je daar al zeer kritisch moeten worden aangezien lang niet alle data betrouwbaar, beschikbaar is of gebruikt mág worden (AVG etc).

Natuurlijk is Artificial Intelligence overhyped, als dat al een goed woord is. Gelikte verhalenvertellers krijgen nu eenmaal makkelijker een podium met hun mooie vergezichten dan realisten. Aangezien er tientallen, zoniet honderden visies zijn op wat AI nu eigenlijk is, kan en mag iedereen hier zijn eigen invulling aan geven. En geef de ontwikkelaars eens ongelijk, als er geen AI component in hun oplossing zit verkoopt deze een stuk minder. We willen tenslotte allemaal onderdeel zijn van onze toekomst. Kuddegedrag heet dat geloof ik. Ik noem dit ook wel eens de angst om zelf na te denken en dus tot de conclusie komen dat jij niet met de massa meeloopt. We zijn nu eenmaal een volk van volgers, zie het succes van Facebook en andere platforms waar je erbij hoort als je volgt……

Maar er is goed nieuws: AI is een zegen!!

Als je in staat bent door de hype en de mooie beloftes heen te prikken zul je zien dat je vandaag de dag al geweldig mooie dingen met AI kunt doen. En je zult ook wel moeten, maar daar kom ik zo op terug. 

Zoals ik al eerder aangaf is het onmogelijk om als mens alle informatie die je nodig hebt om goed te werken te verkrijgen. Eigenlijk zou je in ieder proces steeds moeten controleren of je de juiste procedures volgt en of je de juiste informatie hebt. Als je beleid en strategie maakt zou het toch wel prettig zijn om zeker te weten dat je alle relevante informatie tot je beschikking hebt. Hoe frusterend is het als een je een goed plan hebt uitgewerkt en later blijkt dat je om welke reden dan ook informatie over het hoofd hebt gezien die je hele plan onderuit halen? Dat kan je je baan kosten!

AI in de rol van ondersteuning van de mens is dus heel prettig omdat we daardoor kwalitatief beter gaan werken en minder fouten maken. Waar wij mensen al snel met een tunnelvisie zitten, kan AI gewoon alle mogelijk scenario’s doorrekenen en je de beste opties geven. Dit lijkt mij wel zo prettig als het gaat over belangrijke zaken als bijvoorbeeld gezondheid, een lening, een grote aankoop of of justitie bijvoorbeeld iemand terug de maatschappij in stuurt. Ik kan hier een eindeloze reeks aan voorbeelden noemen, maar je kunt zelf denk ik wel invullen wat voor jou nuttig is.

Het is niet de technologie maar de aanpak die succes bepaald

Als ik het over succes heb dan heb ik het over een oplossing die in de praktijk waarde toevoegt, geaccepteerd is en veelvuldig gebruikt wordt. Waar een directie graag voor betaald omdat dit waarde toevoegt.

Ik heb het hier dus voor alle duidelijkheid niet over een stukje techniek wat prachtig werkt maar waar niemand op zat te wachten en/of in de praktijk helemaal niet functioneert aangezien de nodige informatie van onvoldoende kwaliteit is of de gebruiker/klant er gewoonweg niets aan heeft. Ja je begrijpt het goed, ik hou niet van innoveren om te innoveren, en al helemaal niet van de aanpak ‘laten we wat ontwikkelen, dan gaat men dat vanzelf wel gebruiken’. Dat werkt namelijk niet en je frustreert hier je klanten enorm mee.

Succes is zekerheid

Ik heb intussen mijn eigen bedrijf, en verdomd, ook ik zoek voortaan naar zekerheid en spring echt niet zomaar in nieuwe ontwikkelingen. Ik ben meer kritisch dan ooit en dat betaald zich gelukkig uit dat mijn klanten mij vertrouwen en ik op mijn eigenwijze werkwijze hen mag helpen om meters te maken, rendement te pakken. Gelukkig beginnen steeds meer organisaties, helaas sommigen door eigen ervaring, dat je voor impactvolle technologie zoals AI een goed plan moet hebben.

Want dat rendement daar schort het nogal eens aan. Ontwikkelaars en leveranciers staan te dringen om te bewijzen dat hun technologie werkt. Mooi allemaal, maar als je er rekening mee houdt dat 94% van alle AI ontwikkelingen meer marketing dan realiteit is, is het dus opletten geblazen. Impact is voor mij het feit dat de gebruiker/klant vraagt om meer en op de banken staat om dit te verkondigen. “Eindelijk eens een oplossing voor ons!”

Je zult wel moeten

Ik had beloofd hier nog op terug te komen. Hoezo, je zult wel moeten?

HR

De kans is groot dat je last hebt van personeelstekort. Dit kan komen door vergrijzing, te veel concurrentie of gewoonweg dat de juiste mensen met de juiste opleiding er niet zijn. Je kunt dit oplossen door AI in te zetten en kennis aan je oplossing aan te gaan leren. Ga je mensen beter ondersteunen waardoor ze veel meer focus kunnen leggen op de taken waarvoor ze opgeleid en aangenomen zijn. Ben jij de hele dag bezig met inhoudelijk leuk en uitdagend werk of loop je ook  brandjes te blussen, te vaak achter de feiten aan en ben je slecht geïnformeerd? Dat kun je dus oplossen.

Operational efficiency

Ongetwijfeld kunnen zaken beter en efficiënter. Er zijn al heel veel werkende AI oplossingen die jouw operatie morgen veel beter kunnen maken. Die je helpen te sturen door realtime inzicht, die je helpen orders makkelijker te verwerken, die je helpen fraude te voorkomen. Ook hier weer een eindeloze reeks aan oplossingen, maar ook hier weer de kunst er iets uit te pikken wat werkt, wat bij jou werkt en waar je echt beter van wordt.

Digitale transformatie

Ik krijg het woord bijna mijn strot niet meer uit, wat is dat nu, digitale transformatie. Ik betaal nooit meer met cash, heb sinds kort Apple Pay waarvan ik dacht dat nooit te gebruiken en wat blijkt, ik gebruik mijn bankpas nooit meer. Is dat digitale transformatie? Vroeger heette die automatiseren, waar het volgens mij nog steeds op neer komt is om zaken efficiënter te doen op een digitale manier. Ja, ook ik schrik nog steeds als ik weer ergen papier processen zie. Als ik weer lees dat de Belastingdienst nog steeds per brief communiceert en ons verplicht te printen en postzegels te kopen. Het is vanzelfsprekend dat AI hier een grote rol in kan spelen, maar ook hier geld, begin bij de praktijk en niet bij de techniek. Voor je het weet sta jij ook in de krant dat je miljoenen hebt uitgegeven aan een mislukt ICT project.

Samenvattend

De zegen van AI is dat dit een echt grote Game Changer kán zijn. Kijk eens naar jouw strategische uitdagingen. Grote kans dat deze zitten op het gebied van HR, kwaliteit van dienstverlening, operationele verbeteringen (digitale transformatie) en marketing. 

Deze zegen zit erin dat je als organisatie al heel veel kennis hebt, anders bestond je niet, waar je goede dingen mee doet. AI kun je vandaag al inzetten als ondersteuning voor bovenstaande gebieden om deze vele malen efficiënter te laten verlopen, en daarmee een enorme kwaliteitsslag te maken. 

De kunst is echter op het juiste punt te beginnen. Waar het vaak fout gaat is dat je de compleet nieuwe manier van denken die AI biedt gaat proberen toe te passen op de ‘oude’ manier die je geleerd hebt. Dat gaat dus niet, want hoe ga je nu iets waarvan je niet weet wat het opbrengt op een klassieke manier vooraf vastleggen. Dat werkt niet!

Ik mag mij gelukkig prijzen met opdrachtgevers die mij het vertrouwen hebben gegeven te mogen werken aan de inzet van AI door eerste de business behoefte samen met deze business te bepalen, om in een later stadium pas de technologie hierbij te zoeken. Zo hebben wij de kans op succes zeer groot gemaakt, bijna risicoloos, ik gaf al aan dat ik niet van risico’s houdt.

Mijn conclusie

Ja, AI wordt overmatig gehyped, maar er is wel degelijk rendement uit te halen, mits je de juiste keuzes maakt. Wees je bewust dat jouw data waarschijnlijk net zo slecht is als die van ieder andere organisatie, dat is een logisch gevolg van jouw bestaan. Dit is niet erg, hier kun je gewoon mee werken, als je je maar realiseert wat je hebt, realistische doelen stelt en de juiste strategische keuzes maakt.

Ik, Ton Abelen ben auteur van het boekje Kunstmatige Intelligentie op kantoor en onafhankelijk consultant en spreker op het gebied van Artificial Intelligence. Mijn uitgangspunt is dat er enorm veel winst te behalen is als je AI met een goed plan inzet. Hiermee bedoel ik dat dit onderdeel van je strategie zou moeten zijn en gedragen door het management. ik heb misschien we de mooiste baan van de wereld, aangezien ik mensen mag helpen beter te gaan werken wat vaak een maatschappelijk aspect heeft en ik zo een bijdrage lever om de wereld een beetje beter te maken.

Naast mijn werk ben ik vrijwilliger bij Make A Wish, een schitterende organisatie die kinderen met een ernstige ziekte weer  even kind laat zijn door hun droomwens in te vullen. Jij kunt hier ook aan bijdragen met je organisatie door samen met ons wensen in te vullen en zo tegelijkertijd aan teambuilding te doen. Neem contact met me op en ik praat je helemaal om, sorry, bij.

Scroll to top

Blog

Schrijf je in voor het AI Business News, het enige AI news vanuit een management/directie perspectief

Bedankt voor uw inschrijving!