085 200 61 68‬
ai@wizzin.nl

Hoe je Artificial Intelligence succesvol inzet voor KYC – Witwascontrole

Hoe je Artificial Intelligence succesvol inzet voor KYC – Witwascontrole

Know Your Customer

De theorieIn theorie zou Artificial Intelligence een perfecte oplossing zijn om witwascontrole uit te voeren. Als je AI eenmaal goed hebt aangeleerd waar op te letten en hoe taken uit te voeren kan AI dat beter als een mensen, wordt nooit moe en kan onbeperkte volumes verwerken.

Toch zitten de banken blijkbaar met de handen in het haar aangezien ze niet genoeg mensen kunnen krijgen om witwascontroles te doen. Oorzaak: vaak jonge mensen worden ingezet op zogenaamd speurwerk wat in de praktijk uiterst saai werk is. Daar komt nog eens bij dat de nodige capaciteit hoger is dan het aanbod waardoor er veel mensen ‘weggekocht’ worden bij de concurrent.

De uitdaging

Het knelpunt zit zoals zo vaak in de complexiteit van zaken. Als je AI echt goed wil laten werken heb je kraakheldere processen nodig en heel goede data.

Die optimale data heeft bijna niemand, want iedereen heeft verschillende systemen, in verschillende talen, verschillende data formats etc.

Daar komt nog bij dat de data vaak incompleet is en zichzelf ook kan tegenspreken als je verschillende bronnen gebruikt.

De vraag is dan ook of je bijvoorbeeld transactiemonitoring helemaal door Kunstmatige Intelligentie uit zou willen laten voeren.

Leg de lat niet te hoog

Ik chargeer waarschijnlijk maar een redelijk bekende eigenschap van specialisten is dat zij zichzelf enorm overschatten en de ultieme oplossing willen maken. Waarschijnlijk omdat men de indruk heeft indruk te kunnen maken met kennis en kunde.

Zelf heb ik jaren bij een tech-multinational gewerkt waar ik niet anders zag, iedere nieuwe ontwikkeling werd voorgesteld als de nieuwe redding, terwijl de ‘echte wereld’ hier nog helemaal niet aan toe was.

Mogelijke aanpak

Als gevolg van die ervaring heb ik besloten nieuwe technologie zoals Artificial Intelligence zo simpel mogelijk in te zetten.

Waar het namelijk om gaat is dat er een praktisch probleem opgelost moet worden.

En een eerste efficiënte stap is dat probleem helder in kaart brengen. Daarna kijk je welke vorm van in dit geval Artificial Intelligence met zekerheid gaat werken. Daar richt je dan op, met grote focus op de werkstroom, de werknemers en de organisatie.

En wat blijkt, het ene succes na het andere. En dat bij organisaties die toch bekend staan als zeer complex. En dat zijn ze ook, maar dat betekend niet dat je mee hoeft te gaan in die complexiteit. Hoe complexer de organisatie, hoe eenvoudiger de oplossing dient te zijn.

Conclusie

Ik denk dan ook dat je het saaie werk wat ten grondslag ligt aan het opsporen van witwassen of het KYC proces zeer goed zou kunnen ondersteunen met Artificial Intelligence. En snel ook, als je maar de juiste stappen zet.

Waarschijnlijk los je op deze wijze heel snel heel veel pijnpunten op en kunnen experts hun werk beter en efficiënter doen.

Ton Abelen is onafhankelijk business consultant en projectleider op het gebied van Artificial Intelligence.

 

www.wizzin.nl tonabelen@wizzin.nl