085 200 61 68‬
Aelodi@wizzin.nl

Investeren in duurzaam is niet rendabel: Hoe rendabel zijn jouw investeringen in AI?

Investeren in duurzaam is niet rendabel: Hoe rendabel zijn jouw investeringen in AI?

Uit onderzoek blijkt dat investeren in duurzaam wonen niet heel veel oplevert. Naast hoge investeringen zoals isolatie, warmtepompen en zonnepanelen blijk je ook gewoon efficiënter om te kunnen gaan met energie. En dan nog een investering doen die over 10 tot 30 jaar pas rendeert, tja, dat heeft niet zoveel nut. 

Van een investering verwacht je rendement.

Rendement op een investering kan zijn in geld, in risico beheersing, hogere klanttevredenheid, voorkomen dat je medewerkers overbelast raken of welke variant dan ook, maar je verwacht wat terug.

Investeringen in nieuwe technologie zijn op de een of andere manier soms ongrijpbaar. Het is wellicht de angst om ‘er niet bij te zijn’, maar soms worden er enorme bedragen geïnvesteerd zonden een goed plan. 

Artificial Intelligence is hot, daar kunnen we niet omheen.

Niet over AI mee kunnen praten kan eigenlijk niet meer. Sterker nog, ergens op een meeting of congres toegegeven dat je niet eens bezig bent met AI is gevoelsmatig misschien wel toegeven dat je niet mee kunt of durft.

De belofte van AI is groot, en breed. Er is bijna geen uitdaging of probleem te vinden waar AI geen toegevoegde waarde zou kunnen hebben. En gelukkig wordt AI ook steeds vaker succesvol in de praktijk gebracht. Dus er is wel wat voor te zeggen dat je ‘iets’ met AI zou moeten gaan doen.

Dit ‘iets moeten gaan doen’ zou geen reden moeten zijn om de geldkraan open te draaien.

Ik zou in ieder geval dat “iets” wel wat scherper willen zien.

Het AI landschap bestaat uit vele verschillende soort technologie, dat varieert van tekstherkenning tot fraude herkenning, van gezichtsherkenning tot het optimaliseren van onderhoud van machines, van raketten veilig laten landen tot het automatisch verwerken van verzekeringsclaims, het landschap is enorm breed. En dit alles noemen we Artificial Intelligence. Sommige oplossingen zijn 100% AI, sommige hebben een heel klein beetje AI, maar aangezien het zo lekker bekt noemen we dit ook gewoon AI.

Wat staat er in je business plan

Als je rendement wilt, en ik kan me indenken dat je in deze tijden heel voorzichtig bent met investeringen, dan wil je iets terug. En dat iets zou in een plan moeten staan. Een plan dat niet gebaseerd is op aannames, of mooie vergezichten. 

Nee, in dat plan staat een business probleem beschreven, daarin is onderzocht of en hoe een oplossing in de praktijk zou kunnen werken. En natuurlijk wat die oplossing op zou kunnen leveren.

Dit rendement wordt onderbouwd door de stakeholders zoals gebruikers en management. Waarbij de gebruikers aangeven of zij daadwerkelijk in de praktijk iets hebben aan de oplossing. Het management geeft aan of zij in deze oplossing zouden investeren, zij weten namelijk of de beoogde oplossing ook haalbaar is.

Onhaalbare businesscases

Hoeveel business cases zijn er al gemaakt waarin 3,6 FTE bespaard zou kunnen worden, terwijl de business owner deze 3,6 personen helemaal niet kwijt kan of elders in kan zetten.

Rendement moet te kapitaliseren zijn, anders heeft de investering geen nut.

In de praktijk zie je vaak dat Artificial Intelligence ongrijpbaar is.

Een technologie partner roept de mooiste verhalen, en je wilt niet achterblijven, dus stel je maar data en resources beschikbaar. 

Je bent tenslotte nieuwsgierig of er iets mogelijk is met deze veelbelovende technologie, en er moet nu eenmaal geïnnoveerd worden, dus dat past mooi in het innovatie budget.

Het kan zomaar zijn dat de technologie werkt, en er fantastische resultaten geboekt worden.

Toch haalt meer dan 95% van deze experimenten de praktijk niet.

De reden is simpel, in het experiment is geen rekening gehouden met privacy wetgeving, is wellicht een algoritme ontwikkeld waarvan niemand uit kan leggen wat het doet, en daarmee een groot risico is. Of de business ziet geen enkel voordeel of voelt zich overruled en blokkeert het mooie plan.

Wat is dan je ultieme rendement? We hebben toch wat geleerd en ervaring opgedaan.

Hallo, wat een onzin. Had gewoon je huiswerk gedaan, en had eerst goed onderzocht welk probleem opgelost dient te worden. Of welke business unit open staat voor nieuwe modellen. Oftewel, had eerst onderzocht wat levensvatbaar is. 

Dán pas, en alleen dan, ga je kijken welke technologie en welke partners je daarvoor nodig hebt. 

Zo weet je namelijk zeker dat als je technologie werkt, dat je ook rendement behaald.

Excuus dat ik even fel wordt in de vorige alinea, maar ik vind het echt zonde dat zoveel kennis, energie en budget gestoken wordt in experimenten die bij voorbaat kansloos zijn, omdat men gewoonweg niet het lef heeft gehad eerst bij de stakeholders langs te gaan, en te begrijpen waar kansen liggen.

Ik ben ervan overtuigd dat als je een goed plan maakt, je rendement vele malen hoger ligt dan dat als je met technologie gaat experimenteren.