085 200 61 68‬
ai@wizzin.nl

Klantdossier beoordelen: Duivels dilemma in CDD en KYC proces

Klantdossier beoordelen: Duivels dilemma in CDD en KYC proces

Know Your Customer

“Voor het controleren van klantdossiers is kennelijk meer geld en mankracht nodig dan begin dit jaar werd gedacht.” Bron: nos.nl

Klantdossiers op orde brengen is in de praktijk nog niet zo makkelijk, zeker niet in de financiële sector.

De werkdruk is hoog, het volume aan te controleren dossiers is nog hoger, en gezien de enorme vraag naar specialisten is dit een niet eenvoudig te automatiseren proces. Tel daarbij op dat de beschikbare informatie meestal niet op een presenteerblaadje klaar ligt, vaak incompleet of moeilijk interpreteerbaar is en de uitdaging is compleet. 

Duivels dilemma

En dan moet je keuzes maken. De Nederlandsche Bank legt de lat steeds hoger. Je moet niet alleen vinkjes zetten maar ook de kwaliteit op orde hebben én een groot volume verwerken. Eigenlijk zou je dus gewoonweg meer mensen bij moeten schakelen, maar als ik de media mag geloven wordt dat een steeds moeilijker verhaal door schaarste en stijgende lonen. Zeker als in de praktijk blijkt dat het werk helemaal niet zo sexy is als verwacht en het verloop hoog is, heb je er nog een probleem bij.

AI laat je nieuwe kansen ontdekken

Is het checken van dossiers dan niet te automatiseren?

Blijkbaar is het controle/validatie proces niet zo eenvoudig te automatiseren. Logisch want telefonisch navraag doen bij klanten is tijdrovend, en kan je niet overlaten aan een computer. Dit vergt ook zelfs enige tact want je kan niet zomaar bellen met de melding dat iemand verdacht is, zeker niet als dat een goede klant is. Het verzamelen van informatie, weten welke informatie je nodig hebt en deze beoordelen kun je niet op de oude manier automatiseren gezien de grote variatie. En automatiseren begint toch meestal bij standaardiseren. Maar er zijn wel degelijk kansen om nieuwe technologie in te zetten om je proces te ondersteunen waardoor je verwerking vele malen efficiënter wordt.

Lang leve Artificial Intelligence

Nu hou ik me al een tijdje bezig met de inzet van nieuwe technologie zoals Artificial Intelligence. Ik gebruik dit om informatie op te halen uit de gekste bronnen, dikke complexe dossiers door te spitten en daar belangrijke zaken zoals risico indicatoren uit te halen. Hierbij kijk ik heel specifiek naar hoe mensen dit normaal handmatig doen, en welke delen we aan kunnen leren aan AI. En wellicht nog veel belangrijker is dat we onderzoeken welk data goed is en welk niet. Zo werk ik naar een ultiem samenspel tussen mens en AI toe. Het mooie is dat je AI zo kan leren dat deze de menselijke gedachte na kan gaan doen, wat ineens ongekende mogelijkheden geeft op het gebied van processen die voorheen niet te automatiseren zijn.

Je data hoeft helemaal niet perfect of opgeschoond te worden om succesvol AI in te kunnen zetten. Integendeel, het kan je helpen uit grote bergen ongestructureerde informatie de relevante zaken te vinden.

Het is een utopie te denken dat AI alle complexe processen of onderzoeken over kan nemen.

Maar het kan wel degelijk heel effectief ondersteunen. Naast dat wij mensen snel afgeleid zijn, vooringenomen zijn, onder druk soms vreemde beslissingen nemen, kan je AI lekker rationeel werk laten doen. AI kan daadwerkelijk complexe bronnen, ook die met slechte en incomplete informatie voor je doorspitten.

En dat helpt kan ik je vertellen. Ik zie in de praktijk steeds weer de constatering dat ongeacht hoe goed iemand in haar of zijn vak ook is, niemand het voor elkaar krijgt om dikke dossiers helemaal tot in de puntjes te doorzoeken naar specifieke zaken. We hebben nu eenmaal zoveel informatie dat we dit niet meer kunnen overzien, en ga dan ook nog maar eens verbanden leggen tussen die informatie.

Daar kan je wel wat hulp bij gebruiken. Artificial Intelligence kan je hier supergoed in ondersteunen. Maar het is dan wel noodzaak hier zeg maar ‘zakelijk’ mee om te gaan. Iedere dag lees je wel weer ergens in het nieuws dat er weer nieuwe AI toepassingen bedacht zijn. Het scala aan AI technologieën en oplossingen is dermate groot dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Met het risico dat je daardoor verkeerde keuzes maakt en in het experimentele wereldje terecht komt, waar je niet wilt zitten. Tenminste niet als het gaat om keiharde resultaten. En die resultaten zijn zeker wel te behalen, als je maar de juiste keuzes maakt en niet de technologie maar het proces en het rendement centraal stelt.

Denk je dat Artificial Intelligence jou zou kunnen helpen in je CDD, KYC of ander proces, bedenk dan eerst eens hoe je dat aanpakt.

Hoe bereik je Business Value met Artificial Intelligence

Mijn ervaring is dat iedereen andere uitdagingen heeft. Je mag dan allemaal een bank of verzekeraar heten, uiteindelijk werk je toch anders, met eigen systemen, met eigen bronnen en met je eigen organisatie structuur en cultuur. Het is daarbij de kunst om de belangrijke facetten sterk centraal te stellen: wat wil je bereiken, welke technologie gaat dit mogelijk maken, wie kan dit voor elkaar krijgen, hoe gaat dit bij mij werken en de allerbelangrijkste, hoe ziet de business case eruit.

Een goede voorbereiding is het halve werk, bepaal wat je wil bereiken en ga voor zekerheid. Dat klinkt misschien vreemd als je het over Artificial Intelligence hebt, maar geloof mij, er is voldoende volwassen AI die aantoonbaar werkt om ook jou succesvol te ondersteunen.

Zoals je hierboven leest heb ik AI al vaker ingezet voor vergelijkbare projecten, wil je even sparren of valideren of jou idee gaat werken? Neem gerust even contact op, ik ben ervan overtuigd dat ook jij veel efficiënter met tijd en informatie om kan gaan, als je de juiste keuzes maakt.

Tags: , ,