085 200 61 68‬
ai@wizzin.nl

Kun jij uit 2.830 documenten in één seconde de juiste informatie ophalen?

Kun jij uit 2.830 documenten in één seconde de juiste informatie ophalen?

Ik wel, sterker nog, ik kan uit een onbeperkt aantal documenten in 1 seconde de juiste informatie ophalen. Ik kan zelfs uit oude systemen informatie halen, én ik kan dat ook doen door op internet te zoeken, allemaal in 1 seconde.

Hoe ik dat doe? Ik laat Artificial Intelligence het werk doen. 

Waarom zou ik zelf nog een poging doen om door een berg dossiers heen te zoeken naar de juiste zaken als een computer dat vele malen sneller en efficiënter kan.

Natuurlijk is het een mythe dat AI mijn baan gaat overnemen. Ik heb een opleiding, werkervaring, mensenkennis, weet hoe zaken voor elkaar te krijgen, dat gaat AI echt niet zomaar van me overnemen. Zeker niet omdat mijn werk nu eenmaal inzicht, empathie en denkvermogen vereist. Maar wat ik wel heel prettig vind is het feit dat ik niet meer hoeft te graven in documenten, of de wetten of regels. Dat ik nooit meer hoef te twijfelen of ik uit al die beschikbare informatie wel de juiste zaken heb gehaald. 

Hoe dat werkt? 

Ik heb AI aangeleerd waar ik naar zoek, of wat belangrijk is, als ik een document lees. Welke woorden, zinsneden, combinaties van termen zijn belangrijk voor mij. En natuurlijk welke varianten er allemaal zijn om dit te verwoorden. 

Het leukste onderdeel hiervan is de ‘wedstrijd’. Haal ik of AI de beste informatie naar boven? Hoe confronterend kan het zijn dat je een dossier doorspit en AI komt met zaken naar voren waar ik gewoon overheen gekeken heb. Achteraf niet zo verwonderlijk dat ik na 6 uur lezen niet meer zo scherp ben, maar het is wel pijnlijk te realiseren dat dat de keiharde praktijk is.

Ik ben als mens niet meer in staat alle beschikbare informatie tot me te nemen.

Vanzelfsprekend moet er nog wel wat meer gebeuren voordat de resultaten toonbaar zijn, niemand zit tenslotte te wachten op een overload aan resultaten, dus die AI zal toch echt wel geleerd moeten worden om belangrijke zaken te onderscheiden.

Maar alleen al het feit dat ik op een dergelijk eenvoudige wijze vele maken effectiever ben geworden is toch wel heel prettig.

Het niet meer hoeven zoeken, en de zekerheid hebben dat alle informatie is geraadpleegd is heel prettig. En dan te bedenken dat dit nog maar het begin is.

We gaan doorwerken aan een oplossing waarbij ik in míj́n vaktaal gewoon vragen kan stellen en ik dan ook in mijn taal een relevant antwoord krijg. Of nog mooier, ik een vraag terugkrijg om de essentie nog beter te begrijpen. Zo komt er ooit een moment dat ik met mijn computer kan sparren over mogelijke oplossingen voor een probleem. Geweldig toch?

Nu zal je wellicht denken, yeah right, dat werkt alleen voor de happy few die alles op orde hebben.

Ik dacht het niet. Ik kan het nu wel bekennen maar onze informatie is helemaal niet op orde. Documenten hebben niet de juiste namen, zijn niet juist opgeslagen, leven soms een eigen leven op gedeelde schijven. De manier van schrijven verschilt per persoon, de een lekker concreet, de ander nog wolliger dan een schaap net voor het scheren.

En dan heb ik het nog niet over onze systemen, die net zoals bij vele andere organisaties vele velden hebben, maar die helaas maar o zo vaak slecht gevuld zijn. 

Daarom is dat Artificial Intelligence zo fijn, die trekt zich niets van dat alles aan en gaat voor de inhoud. Die leest gewoonweg alles door en geeft de juiste info, dus geen ergernis meer over weer een document gevonden waarvan de inhoud niet klopt met de naam.

Al vele pogingen gingen vooraf

We hebben al veel vaker geprobeerd de ICT-afdeling zover te krijgen dat we beter geïnformeerd ons werk kunnen doen. Ondanks de positieve en tomeloze inzet van beide kansen ging dit toch steeds weer mis. Misschien hebben wij onze wensen niet goed verwoord, misschien waren we wat te optimistisch over de eenvoud, of de over de kwaliteit van de informatie. Uiteindelijk was er altijd weer iets waardoor die eenvoudige vraag weer enorm complex werd en we nooit tot een goede oplossing zijn gekomen.

Daarom hebben we ervoor gekozen eens vanuit ons perspectief te gaan werken, gewoon vanuit de praktijk. 

En ons de vraag gesteld: Zou Artificial Intelligence ons kunnen helpen efficiënter te werken?

Nou, dat hebben we geweten. We werden overstelpt met aanbiedingen om al onze data in te leveren en dat zouden we gouden bergen terugkrijgen. Dat is best lastig weet je, iemand die belooft iets geweldigs voor je te gaan doen, maar die niet uitlegt hoe dat er dan uit gaat zien. Dat noemen wij nou niet echt een solide business case.

Maar dat kan blijkbaar ook anders. Je kan blijkbaar ook de vraag wel heel goed definiëren door aan de slag te gaan en eerst het eindresultaat te bepalen. Als je dat namelijk weet dan kan je dat precies invullen. Natuurlijk kom je onderweg tot de ontdekking dat niet alles goud is wat er blinkt, maar het is wel een weg die tot succes leidt.

Heb jij nu ook dat onderbuikgevoel dat het wel degelijk mogelijk moet zijn om in 1 seconde al die informatie door te lezen, zonder daar een heel groot ICT-project van te maken?

Bel dan eens met Ton Abelen van Wizzin, die weet hoe je dat aanpakt.