Moet de BV Nederland meer investeren in AI technologie of meer uitdagen?

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.20.1″][et_pb_row _builder_version=”3.20.1″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.20.1″][et_pb_image src=”https://wizzin.nl/wp-content/uploads/2019/10/don-t-limit-your-challenges-challenge-your-limits-challenging-never-quit-don-t-give-up-dreams-come_t20_zn9gza.jpg” _builder_version=”3.20.1″][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”3.20.1″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.20.1″][et_pb_text _builder_version=”3.20.1″]

Een beetje ondernemer investeert niet zonder een goed plan 

Het is natuurlijk een prachtig plan, de Nationale AI Coalitie gaat investeren in Artificial Intelligence. Blijkbaar niet omdat we zoveel toepassingen zien maar omdat ‘de rest’ dat ook doet.

Een gevleugelde uitspraak is dat een kopie altijd slechter is dan het origineel, en daar lijken wij ook op aan te sturen. Natuurlijk, Artificial Intelligence biedt geweldige kansen, en het is ook een zekerheid dat iedereen er binnenkort mee te maken krijgt en onze samenleving grootschalig gaat beïnvloeden.

Maar die kennis loopt niet vanzelf weg. Daar moet je wel wat voor doen, namelijk talent wegjagen. Natuurlijk spelen geld en speelruimte een rol, maar dat wil niet zeggen dat wij aan Amerikaanse of Chinese taferelen moeten gaan beginnen. Hier in Europa, en zeker in Nederland zijn wij nu eenmaal wat voorzichtiger met onze data, behalve als het op Facebook aankomt natuurlijk. Maar gelukkig proberen we het een en ander beheersbaar te houden.

 

De uitdaging

De echte uitdaging zit gewoonweg in ons economisch model. Als je investeert wil je hier wat voor terug zien. Dat uit zich in een plan, een business case en een goede risico taxatie. Kom daar maar eens om als je met Artificial Intelligence bezig gaat. Dus coalitie, als je geld investeert, doe het dan op basis van visie en rendement, vs inspanning zonder commitment.

Zou het daarom niet veel beter zijn is een aantal heel specifieke problemen op te schrijven en die voor te leggen aan onze Wizz-kids, die expert die als kikkers uit onze kruiwagen springen. Laten we deze groep nou eens een paar échte uitdagingen geven die ertoe doen. Geef ze onze problemen van morgen zoals vergrijzing, eenzaamheid, criminaliteit, betere zorg, klimaatuitdagingen, optimalisatie, ga zo maar door. Maar bovenal zo reëel, dat als de ontwikkelde oplossingen werken, je ook in staat bent écht te investeren in het naar de markt brengen van deze oplossingen.

Klimaat

Zo creëer je een klimaat waar de AI specialisten graag in werken. Uitdagingen die ertoe doen, erkenning en doorontwikkeling. Ik vraag me af of het nu zoveel zin heeft om allerlei kennis bij elkaar te zetten en zo synergie en energie te creëren. Volgens mij kun je veel beter zo snel mogelijk ondergedompeld worden in de wereld waarvoor je een oplossing zoekt. Zo ervaar je de echte pijnpunten en voorkom je dat je alleen maar met theoretische modellen naar buiten komt, die in de echte wereld direct sneuvelen. 

Ik geloof dat zo’n 90% van alle pilots die praktijk niet haalt. Dat noem ik geen rendement. Ook het wel hebben geleerd van de ervaring vind ik een echt politiek onzin antwoord. Als Nederland serieus mee wil doen in de AI ontwikkeling dan zullen niet genoeg hebben aan ‘meedoen is belangrijker dan winnen’. Nee, we zullen juist wél moeten winnen en succesvol zijn. Op dat succes komen dan weer andere geïnteresseerden af en zo creëer je draagvlak en aantrekkingskracht. Dat lijkt mij een stuk effectiever dan weer een voetbaltafel en een zitzak in een oud pand neerzetten omdat dat zo innovatief werkt.

Business value first!

Als de coalitie dus daadwerkelijk miljarden gaat investeren, mag ik hopen dat dit dus gebeurt met een goed onderbouwd business plan. Met daarin gewoon helder gesteld wat de verwachtingen zijn, welke problemen opgelost worden en waar we over 5 jaar staan. Dat hoeft echt nog niet in detail, en alsjeblieft niet onderbouwd met een rapport met daarin 320 meningen en dus nietszeggend. Nee, geef gewoon aan welke richting je in wil gaan en wat je verwachting is. Deze mag je zelfs bijstellen, dat is gebruikelijk in de AI markt. In 2010 riep Google ook dat ze een zelfrijzende auto in 2018 op de markt zouden brengen. Ik geloof dat dit nu 2030 wordt, maar dat maakt niet uit, er wordt gewerkt en afdoende leert men dat die technologie soms helemaal niet zo makkelijk en logisch is. Daar wordt je slimmer van en je kunt je plannen bijstellen. Als je wat mij betreft ook wel oog hebt voor gewoon simpele rendabele oplossingen, want ook vandaag al kan AI heel veel betekenen voor ons. 

 

 

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”3.20.1″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.20.1″][et_pb_text _builder_version=”3.20.1″]

Ton Abelen is business consultant en spreker op het gebied van Artificial Intelligence. Hij helpt organisaties met succes oplossen van uitdagingen en optimalisatie middels Artificial Intelligence.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]
Scroll to top

Blog

Schrijf je in voor het AI Business News, het enige AI news vanuit een management/directie perspectief

Bedankt voor uw inschrijving!