Succes met AI: Laat AI het saaie, tijdrovende werk voor je doen

Zoek op internet, vraag je leveranciers of specialisten wat de mogelijkheden zijn en je krijgt de meest uiteenlopende en fantastische vergezichten.
Voor je het weet droom je lekker mee over de toekomst.

Maar de meeste mensen en organisaties moeten gewoon iedere dag resultaten opleveren, met de tools, de data, de restricties van vandaag. Die werken met echte klanten met al hun soms vreemde wensen en gedrag. Die werken met systemen en informatie van gisteren, en niet met systemen van de toekomst.

Misschien is de grootste behoefte van mensen in de operatie de wens om efficiënter te werken. Misschien worden ze gek van al dat zoeken naar informatie. En als ze dan die informatie gevonden hebben blijkt dat ze veel meer ontvangen dan ze door kunnen nemen in de tijd die ervoor staat.
Maar door steeds strengere regels worden ze gedwongen alle informatie wel in detail te controleren.

Die medewerkers zitten in een spagaat, steeds meer processen en regels, klanten en collega’s die snel antwoord willen én een enorme toename van het volume aan informatie, die tot overmaat van ramp ook nog eens verspreid kan staan over veel systemen die niet eens op elkaar aansluiten.

Voor deze groep hardwerkende mensen biedt Artificial Intelligence een uitkomst

Probeer bij Artificial Intelligence eens niet direct te denken aan high tech oplossingen die allerlei briljante conclusies trekken uit massa’s data, en dank ook niet aan chatbots die slechte grappen maken en nooit je vraag begrijpen.

Maar bekijk het eens vanuit dit perspectief: Artificial Intelligence is goed in het verwerken van grote volumes informatie. 
Laten we dat verwerken en volume aan informatie eens stuk voor stuk bekijken.

Om een proces uit te voeren dien je vaak informatie te verzamelen en te controleren op specifieke zaken, en te toetsen of er zaken zijn die extra aandacht vereisen.
Deze informatie kan over meerdere systemen verspreid staan en kan voorkomen in documenten, e-mails, correspondentie, notities, systeemvelden of datavelden in systemen. En alle variaties die ik hier niet genoemd heb.
Het controleren van deze informatie kan variëren van een eenvoudige controle of bepaalde informatie aanwezig is, tot het interpreteren van de informatie of het screenen op risico’s.


En hier wordt het interessant: Want lang niet iedereen beoordeelt informatie hetzelfde. Heb je net een detail over het hoofd gezien en baal je daarvan, dan ga je daar ineens meer op letten. 
Is de werkdruk hoog, werk je thuis met een huilend ziek kind op de achtergrond, wil je collega nú antwoord. Er zijn talloze aanleidingen dat wij mensen niet altijd even consistent informatie beoordelen, terwijl dat wel van ons verwacht wordt.

Artificial Intelligence kun je heel erg goed trainen op het verzamelen, controleren en beoordelen van informatie.

Artificial Intelligence kun je heel erg goed trainen op het verzamelen, controleren en beoordelen van informatie. Het grote voordeel is dat AI dit altijd doet volgens de door jou opgestelde regels en kaders. AI wordt niet afgeleid, heeft geen last van werkdruk, en is ook nog eens in staat al die verschillende formaten van documenten en systemen door te nemen.

Het andere aspect is volume. Natuurlijk heb je ervaren experts in dienst, maar misschien soms ook even niet omdat je ze gewoonweg niet kunt vinden, en daardoor noodgedwongen nieuwe mensen op moet leiden. Of misschien heb je wel een callcenter waar het verloop hoog is.
Waar het op neer komt is dat of je nu expert bent of niet, geen mens in staat is grote volumes teksten en andere informatie in detail door te nemen. 


Ik hoor je al denken, ja maar ik kan diagonaal lezen. Dat is mooi, maar dat is niet hetzelfde als alle informatie in detail doornemen. Diagonaal lezen, of snellezen, gaat uit van de menselijke bias, waarbij je hebt geleerd op specifieke woorden te letten. En daarmee loop je het risico al die andere relevante zaken over het hoofd te zien. Artificial Intelligence is in staat om ieder woord en detail uit bijvoorbeeld een complex dossier te lezen. En kan je ook nog eens wijzen op de dwarsverbanden en afwijkingen over tijd.

Het punt wat ik wil maken is dit: Laat Artificial Intelligence je op een gecontroleerde wijze ondersteunen, zodat jij meer tijd krijgt voor de inhoud.

Als jouw medewerkers minder tijd hoeven te besteden aan het zoeken, controleren en doornemen van informatie worden ze een stuk productiever en hebben ze minder werkdruk. Misschien kan je zelfs wel stoppen met het maken van torenhoge kosten van het werven van nieuwe medewerkers.

Artificial Intelligence hoeft niet altijd ingezet te worden als experiment, als onderzoek of je megacomplexe zaken op kunt lossen, of dat je het werk van mensen kan vervangen.
De meeste mensen leveren veel waarde, hebben empathie, betrokkenheid, begrijpen het grotere geheel en denken mee met klanten, collega’s en in processen.
Dat is niet iets wat je AI aan kan leren. Maar AI kan deze mensen wel uitermate goed ondersteunen in hun werk, waardoor dat werk gewoonweg een stuk leuker wordt, en klanten en collega’s beter en sneller geholpen worden.

Dit soort toepassingen zijn in korte tijd te realiseren, en bieden grip en controle op wat we gebeurt. Zo hoef je niet te experimenteren maar kun je uitgaan van zekerheid en business value.

Auteur: Ton Abelen begeleidt in de rol van AI Business Consultant en Product Owner organisaties bij de inzet van Artificial Intelligence met een focus op Business Value.
Ton geeft presentaties over de Business Value van Artificial Intelligence en is founder van Wizzin dat een digitale assistent levert aan organisaties die niet willen experimenteren maar direct een oplossing willen.