Succes met AI: Werkdruk verlagen

Blog: Artificial Intelligence inzetten om werkdruk te verlagen

Klanten, collega’s, managers, iedereen wil nú een antwoord van je, want zij moeten verder. Maar bij jou ligt de verantwoording om zorgvuldig te werk te gaan. Als jij een fout maakt bestaat de kans dat de gevolgen groot zijn.

En zo zit je dus in de spreekwoordelijke spagaat en wordt je werkdruk alleen maar hoger.

Voor ieder antwoord wat je geeft hoor je bergen informatie door te nemen, waar je geen tijd voor hebt. Volgens de compliance regels die je toch echt al die informatie te analyseren, anders voldoe je niet aan de regels en richtlijnen. En er zijn zoveel zaken die je moet afhandelen die deadlines hebben, dat ga je nooit redden.

Uiteindelijk zal je een keuze moeten maken

De keuze die gemaakt wordt is meestal een persoonlijke keuze. De een is wat beter in ‘nee’ zeggen, de ander legt de lat wat lager en weer ander vertrouwt op ervaring en intuïtie en weet wel waarop te letten.

Het gevolg is dat er dus altijd iets fout gaat. Wat soms de krant haalt met koppen dat je onzorgvuldig hebt gehandeld, dat je organisatie een torenhoge boete krijgt, dat na onderzoek blijkt dat jullie je zaken niet op order hebben, je hebt denk ik wel een beeld.

Meer capaciteit

Een mogelijke oplossingsrichting is simpelweg meer capaciteit bij schakelen. Bij eenvoudig of generiek werk is dat prima te doen. Bij wat meer complex werk is de uitdaging soms wat groter, aangezien specialisten niet altijd beschikbaar zijn en die misschien net zo snel weer vertrekken omdat ze elders een beter aanbod hebben gekregen.

Die nieuwe medewerkers moeten ook weer ingewerkt worden, en zo loop je het risico op papier meer capaciteit te hebben, en in de praktijk er helemaal niets mee op te schieten.

Een ICT-oplossing

Het is natuurlijk sterk afhankelijk van je ICT-afdeling, maar deze zouden wellicht een oplossing kunnen bieden. Een beetje goed georganiseerde ICT-afdeling heeft de ervaring dat je niet te snel moet gaan bouwen, omdat al veel projecten mislukt zijn. Dus dien je eerst je probleem helder te omschrijven, een budget af te geven en je verder over te geven aan de specialisten.

Soms gaat dit goed, soms eindig je met een oplossing waardoor je nog veel meer werk hebt dan voorheen. En waar je vroeger nog wat versnelling kon aanbrengen door zinloze stappen over te slaan, ben je nu gedwongen deze wel te nemen, waardoor je een soort systeemslaaf aan het worden bent.

Artificial Intelligence biedt nieuwe kansen

En toen was er ineens Artificial Intelligence. Een niet helemaal correcte stelling volgens de puristen, want Artificial Intelligence bestaat al tientallen jaren, maar het is ineens hot geworden omdat het door de snelle ontwikkeling van processoren bereikbaar is geworden.

Artificial Intelligence bevat een enorm breed spectrum aan toepassingen. Ik richt me voor deze blog op de mogelijkheden van Natural Language Processing en Machine Learning, in gewone taal: de mogelijkheid om teksten inhoudelijk te lezen en te interpreteren als een mens.

De kracht van Artificial Intelligence zit erin dat deze grote volumes informatie razendsnel kan doornemen en kan interpreteren. En dat is nou net wat er vaak aan schort bij kennisintensief werk.

Je bent als mens nu eenmaal niet in staat om steeds weer al die documenten, correspondentie, contracten, e-mails etc. door te nemen. Laat staan dat je nog in staat bent iedere keer weer te checken of er niet ergens een compliance regel is waar niet aan voldaan wordt.

Hier zou je Artificial Intelligence perfect voor in kunnen zetten. Ga Artificial Intelligence aanleren hoe informatie geanalyseerd moet worden, welke risico signalen er bijvoorbeeld zijn, en laat die op een manier tonen zodat jij hier makkelijk mee overweg kan.

Zien is geloven: 40% Tijdsbesparing

Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik al een aantal projecten heb mogen uitvoeren waarbij mensen met een kennisintensief beroep heel veel informatie tot zich moeten nemen, terwijl hun werk zou moeten bestaan uit gesprekken voeren, kennis en ervaring toepassen en adviseren.

Je kunt je indenken hoe blij deze mensen zijn met een oplossing die voor hen uit meerdere systemen en stapels teksten met één druk op de knop de belangrijke signalen naar voren haalt.

Dit bespaart daadwerkelijk wel 40% aan tijd. Tijd die aan de inhoud besteed kan worden.

Dit is niet alleen vele malen efficiënter maar geeft ook veel meer voldoening en rust aan de medewerkers, want die zijn weer in control en worden niet meer geleefd.

Weet waar je aan begint

We kennen allemaal het verhaal van de hamer en de schroevendraaier. Iemand die alleen een hamer kan hanteren zal proberen een schroef, die best wel op een spijker lijkt, met een hamer in de muur te krijgen.

Artificial Intelligence staat bij veel organisaties en leveranciers nog in de kinderschoenen, dus als je de vraag stelt of men je kan helpen is het antwoord per definitie ‘ja’.

Dus is het zaak als je ook daadwerkelijk zekerheid wilt dat jouw investering rendement oplevert en werkdruk verlaagt, dat je je goed oriënteert en je vraag helder weet te stellen.

De wereld van Artificial Intelligence kenmerkt zich door het strooien met termen en iedereen bedoelt wat anders met dezelfde term. Laat je niet leiden door techniek, maar stel jouw operatie, jouw uitdaging centraal en realiseer je dat ook een AI gebaseerde oplossing voor hooguit 40% uit technologie bestaat. Die overige 60% bestaat uit de vraag begrijpen, de business case maken en valideren, een goed plan en aanpak ontwikkelen en focus hebben op resultaat.

Wil je meer weten of gewoon even sparren over jouw idee?

Ga naar Wizzin.nl of mail of bel me.

Auteur Ton Abelen:

Na een carrière bij IBM heb ik jaren geleden besloten met te gaan focussen op de inzet van Artificial Intelligence op een zeer praktijkgerichte manier. Ik vind het namelijk zonde dat er zoveel geëxperimenteerd wordt en er maar zo weinig echte resultaten geboekt worden terwijl de potentie zo hoog is.

Mijn visie is dat bestaande informatie, hoe slecht deze ook geschreven mag zijn, veel beter ontsloten kan worden, waardoor experts weer als een expert kunnen gaan werken en niet de hele dag informatie lopen te vergaren en doornemen. 

Samen met grote en complexe organisaties heb ik een compleet ontwikkelproces doorlopen, en zijn we tegen veel zaken aangelopen die jij ook tegen gaat komen.

Deze kennis deel ik graag met jou in de vorm van advies of mijn oplossing, die ik Aelodi genoemd heb.

Je kunt me volgen door op onderstaande iconen te klikken: