085 200 61 68‬
ai@wizzin.nl

Waarom je geen multinational hoeft te zijn om direct te optimaliseren met AI.

Waarom je geen multinational hoeft te zijn om direct te optimaliseren met AI.

Even zoeken naar Artificial Intelligence op Google levert je al snel een beeld op van heel veel technologie, multinationals die zwaar investeren of startups die de meest fantastische innovaties ontwikkelen.

Hierdoor zou je als ‘gewone’ organisatie al snel ontmoedigd kunnen worden. 

“Als ik 2% efficiënter zou kunnen worden door AI zou dat een geweldige business case opleveren”

Als je al zover komt dat je denkt, hé, als ik 2% efficiënter zou kunnen worden door AI zou dat een geweldige business case opleveren, dan raak je al snel verzeild in een woud van adviezen dat je eerst je data op orde moeten hebben, onderzoeken moet doen, en als klap op de vuurpijl krijg je ook nog eens goedbedoeld in detail uitgelegd hoe AI werkt, waardoor je helemaal de weg kwijtraakt.

En dat is jammer, want misschien wel de grootste winst die Artificial Intelligence kan bieden is dat het rendement op kan leveren voor organisaties waar de digitalisering nog niet in perfectie heeft toegeslagen. En dat hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn.

Heb je veel informatie, veel systemen, en te weinig medewerkers om kwaliteit en snelheid te leveren, dan zou je nu enorm geholpen kunnen worden door AI.

Anders denken levert onverwachte kansen op

Even lekker generaliserend zijn wij mensen niet zo heel rationeel, veel beslissingen nemen we op basis van intuïtie en een vertrouwen in onszelf dat we het wel weten. En als we het fout hebben dan is het fijn dat we aan kunnen tonen dat we binnen onze mogelijkheden er alles aan gedaan hebben om geen fouten te maken.

Natuurlijk willen we wel veranderen maar dat zelf uitvinden is eng, laten we iemand anders maar de kolen uit het vuur halen, en dan zonder zelf al te veel na te denken, helzelfde doen. Dat is veilig, want we kunnen altijd zeggen dat die ander dit ook gedaan had, waarom jij dan niet.

Met als gevolg dat als jij in jouw zakelijke omgeving wil optimaliseren, er allemaal mensen om je geen zijn die wel weten hoe dat moet, jou adviseren maar geen verantwoording nemen.

Bij een advies is iedereen gelijk, bij een besluit ben je ineens uniek. Want bij dat besluit gaat het ineens over verantwoording en risico, en kun je je maar beter indekken.

Bij een advies is iedereen gelijk, bij een besluit ben je ineens uniek.

Adviezen bestaan vaak uit hoe grote partijen hun problemen hebben aangepakt.

Maar wat als je nu geen multinational bent, maar wel het idee hebt dat er ruimte en noodzaak is tot verbetering? Dat is het moment om eens anders te gaan denken.

Artificial Intelligence voor iedereen

De kracht van Artificial Intelligence is dat het in staat is alle vormen van informatie te interpreteren, ongeacht formaat en volume. Vandaar dat je AI ziet verschijnen in alle branches. 

Gezichtsherkenning voor veiligheid, financiële transacties monitoren op fraude, MRI scans interpreteren zodat een arts meer tijd overhoud voor de inhoud, en wellicht de meest onderschatte van allemaal is dat AI uit alle mogelijke systemen teksten kan lezen en interpreteren zodat jij goed geïnformeerd beslissingen kan nemen.

Het gevolg van aandacht voor en investeringen in Artificial Intelligence is dat de ontwikkeling razendsnel gaat. Een paar jaar geleden was het uniek als je een oplossing kon vinden die de Nederlandse taal machtig was. Nu is dat gewoon beschikbaar voor iedereen, waardoor een wereld van kansen opengaat. Wat 3 jaar geleden complex en onbetaalbaar was is nu gewoon beschikbaar voor iedereen.

Het voordeel is dat er steeds meer mogelijk is. Het nadeel is dat iedere nieuwe ontwikkeling direct in de publiciteit komt, waardoor het moeilijk is nog te onderscheiden welke mogelijkheden echt in de praktijk mogelijk zijn, en welke nog in een idee fase zitten.

In 2012 ging de ontwikkeling van AI zo snel dat de verwachting was dat we in 2018 allemaal een zelfrijdende auto tot onze beschikking zouden hebben. In 2019 is die verwachting bijgesteld naar 2030.

Hoe profiteer je als ‘gewone’ organisatie van de AI-ontwikkeling?

Laten we het eerder besproken anders denken eens bekijken.

Stel, jij moet een beslissing nemen. Om die beslissing te kunnen nemen verzamel je informatie zodat je met feiten en cijfers de beslissing kunt onderbouwen.

In een ideale wereld heb je al die informatie direct 100% compleet tot je beschikking.

In de praktijk moet je waarschijnlijk inloggen in een aantal systemen, zoeken naar de juiste systeemvelden en/of documenten. En als we wat mist ga je misschien ook nog even in je mailbox of op een lokale schijf zoeken. Of je gaat een collega vragen om meer inzicht waardoor het hele proces nog langer gaat duren. Want die collega kan zomaar je vraag niet goed begrijpen waardoor de vraag een dialoog wordt.

Een ander aspect is dat je niet één maar heel veel beslissingen op een dag moet nemen, want we moet wel gepresteerd worden. 

Door allerlei factoren, tijdsdruk, werkdruk door collega’s of klanten die nú antwoord moeten hebben of gebrek aan collega’s gaan we uiteindelijk beslissingen nemen op intuïtie en gaan we met minder informatie genoegen nemen.

“Het onder druk beslissingen nemen op gevoel, ervaring en niet volledige informatie is bewust ervoor kiezen om risico te lopen”

Nu heb ik aan het begin van mijn betoog al aangegeven dat Artificial Intelligence heel goed is om uit veel bronnen informatie door te nemen.

Dus wat zou er gebeuren als je AI nu eens voor jou al die informatie door laat nemen?

En wat als je dan AI ook nog eens gaat aanleren welke aspecten belangrijk zijn om te weten?

Zou je daarmee werkdruk wegnemen, het risico om belangrijke informatie over het hoofd te zien minimaliseren, en zou je daardoor beter presteren?

Ik denk het wel, want je bespaard namelijk enorm veel tijd, hebt de zekerheid dat alle informatie in detail bekeken is, én je weet ook zeker dat als er bepaalde informatie niet naar voren komt, deze er ook niet is.

Misschien levert AI wel het meeste op bij niet perfecte organisaties

Succes begint met een helder doel

Misschien wel het grootste probleem met Artificial Intelligence is dat het zo veelzijdig is, de ontwikkeling snel gaat en dat het technologie is. 

En technologie is nu eenmaal een slecht uitgangspunt, want niemand zit te wachten op technologie.

Mensen en organisaties willen werkbare oplossingen die een probleem verhelpen.

Het is dus de kunst om je doel helder te krijgen.

Wat is je probleem, hoe zou je dat opgelost willen zien, en is de oplossing die je hierbij bedenkt zowel organisatorisch als financieel haalbaar.

“Wat is je probleem, hoe zou je dat opgelost willen zien, en is de oplossing die je hierbij bedenkt zowel organisatorisch als financieel haalbaar.”

Je doel behalen met Artificial intelligence

Niets gaat vanzelf, en iedereen is uniek. 

Je kunt vertrouwen op standaard methodieken om zaken voor elkaar te krijgen, die ik ook zeker zou aanraden voor grote complexe organisaties. 

Naar mijn mening kun je echter er ook voor kiezen voor een heel doelgerichte aanpak, die succes binnen jouw organisatie verzekerd.

Aangezien ik niet houd van risico’s en verrassingen zal ik een toelichting geven hoe je doelgericht AI inzet.

Een doel bepalen is een mix van problemen in de praktijk herkennen, de visie en de strategie van de organisatie begrijpen en weten welke oplossingen mogelijk zijn en passen binnen de organisatie.

Dit betekent dat je met alle stakeholders moet kunnen overleggen, hun taal moet spreken en de vertaling tussen de verschillende wensen kunt maken. Geloof mij dat ik in dagelijks in de praktijk voorbeelden zie waar verschillende stakeholders denken dat ze het over hetzelfde hebben maar als je echt doorvraagt dat ze allebei iets compleet anders bedoelen. Als je hier te licht over denkt mislukt je goed bedoelde project dus ook. 

Het voordeel van een probleem goed analyseren is dat je een oplossing kunt opsplitsen in stappen, waarbij je een helder einddoel formuleert, maar ook tegelijkertijd de stappen daarnaartoe heel helder en simpel maakt.

En geloof me, als je de eerste stap simpel houdt, goed te realiseren is, goed inzetbaar in de praktijk én direct rendement oplevert dan worden de volgende stappen veel eenvoudiger.

Artificial Intelligence in praktijk brengen

Als je een helder doel hebt, dat gevalideerd hebt en duidelijke stappen hebt ontwikkeld is het natuurlijk zaak dit in de praktijk te gaan brengen.

Helaas kan ik je de garantie geven dat je weerstand krijgt. Niet zozeer van gebruikers maar wel van technische mensen binnen je organisatie of leveranciers. Die zijn namelijk getraind in diverse technieken om ICT-projecten te leiden, en voor hen is AI waarschijnlijk wel heel erg exotisch.

Op dit moment dien je sterk in je schoenen te staan, en niet mee te gaan in allerlei processen en procedures die ervoor zorgen dat je gedwongen wordt af te wijken van je plan, en je uiteindelijk met een product eindigt wat in de verste verte niet meer lijkt op wat je zo zorgvuldig bedacht had.

Zelf ben ik gecertificeerd Scrum Product Owner, en een van de belangrijkste eigenschappen is dat je nee moet kunnen zeggen als een van de stakeholders ineens allerlei nieuwe wilde ideeën krijgt.

Het grote voordeel van een eenvoudige aanpak is dat je heel snel succes kunt boeken, waardoor de oplossing zeer tastbaar wordt voor iedereen. Je kunt nog zoveel proberen uit te leggen, iedereen interpreteert jouw uitleg op basis van eigen ervaring, en komt tot een ander beeld.

Als je een eindproduct laat zien spreekt dat veel meer en kunnen stakeholders dit projecteren op hun eigen uitdagingen.

Als een oplossing snel succesvol is geeft dit veel stakeholders inspiratie over hoe zij hun problemen hiermee op kunnen lossen.

Deze ideeën kunnen afwijken van jouw oorspronkelijke plan.

Ga hier flexibel meer om. Wil je succes dan kun je beter naar je klanten luisteren dan dat je je eigen plan met alle geweld uitvoert.

Samenvattend wil ik je meegeven dat iedere organisatie voordeel kan hebben van Artificial Intelligence, dat dit eenvoudiger in te zetten is dan je wellicht denkt en dat je heel snel rendement kan behalen, als je maar de juiste stappen neemt.

Ton Abelen is oprichter van Wizzin. Naast het begeleiden van diverse klanten om succes te boeken door de inzet van Artificial Intelligence heeft hij ook een digitale assistent ontwikkeld die kenniswerkers ondersteund met naar voren halen van cruciale informatie uit systemen en documenten. Ton deelt zijn ervaring en visie in zijn Keynote: Vraag niet hoe AI werkt, maar wat het voor jou oplevert.