Werkweek van 80 uur? Zo maak je er 60 van.

In het FD van 4 mei staat niet voor het eerst een artikel over werkdruk bij advocatenkantoren.

Met name jonge advocaten komen erachter dat met een 80 urige werkweek de werk-privé balans wel erg doorslaat richting werk en weinig ruimte overlaat voor bijvoorbeeld een gezin.

In een reactie laten de top advocatenkantoren weten dat niemand verplicht is bij hen te werken, maar als je daar wel voor kiest dat dit erbij hoort. Ook wordt meegegeven dat als je grote internationale klanten vertegenwoordigd die nu eenmaal in andere tijdzones kunnen leven en werken. Zo is een 9 tot 5 baan soms gewoonweg niet mogelijk.

Aan de andere kant staat de Advocatie niet bekend om haar innovatiekracht, maar soms meer om de conservatieve houding. Misschien was het ‘vroeger’ veel normaler dat de ene partner altijd werkt en dat de andere het huishouden doet, en wellicht zit daar ook wel een uitdaging in.

Hoe maak je die 80 urige werkweek efficiënter?

Werk efficiënter maken begint natuurlijk met een goede analyse. Vaak gaat in het werk van kenniswerkers, waar ik advocaten en juristen denk ik wel onder mag scharen, veel tijd zitten in het verzamelen en doornemen van informatie. Want goed geïnformeerd zijn is meestal de basis van succes, en slecht geïnformeerd zijn is een groot risico. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor de top-advocaat maar voor het hele team, want als iemand de eerste analyse niet goed doet, en iedereen neemt aan dat deze wel volledig is, dan heb je al een probleem.

In dat verwerken van informatie, het verzamelen en analyseren is vaak tijdswinst te behalen. Mensen worden moe, onder werkdruk worden fouten gemaakt, niet iedereen interpreteert teksten op dezelfde wijze, en zeker niet iedereen heeft de zelfde kennis en ervaring om alle signalen op te pikken.

Nieuwe technologie is in staat om heel veel informatie te verzamelen en in detail door te nemen, en is ook nog eens geschikt om heel specifiek getraind te worden zoals jij wilt dat er in jouw kantoor naar gekeken wordt. Een voordeel van deze technologie is dat deze 24/7 beschikbaar is, en dat de capaciteit bijna oneindig is. Een nog veel groter voordeel is dat deze opgeleid kan worden tot de beste assistent die je ooit gehad hebt, scherp, snel, altijd bij de tijd en altijd in staat om al jouw vragen te beantwoorden én die meedenkt in jouw organisatiecultuur.

Een nieuw business model

Het effect van nieuwe technologie is dat het heel veel rendement oplevert, en met de juiste aanpak heb je een meer dan positieve business case. Maar als je nu 80 uur per week kan doorbelasten aan je klant, hoe ga je dan om met de nieuwe werkelijkheid waarin je geen 80 maar nog maar 60 uur nodig hebt, aangezien je hebt geïnvesteerd in een digitale assistent?

Dat is iets waar je over na moet denken. Kun je die 20 uur toch gewoon doorbelasten als een virtuele junior die uiteindelijk ook gewoon geld kost? Of leidt de verlaging van de werkdruk tot minder verloop van personeel waardoor je die 20 uur makkelijk terugverdient? Gaat de kwaliteit van dienstverlening zo ver omhoog dat je nieuwe klanten binnen kunt halen? Wordt je ineens zo’n aantrekkelijke werkgever dat je nu de allerbeste advocaten binnen kunt halen?

Hoe je het ook aanpakt. Nieuwe technologie maakt meer mogelijk dan je denkt, en zou je op verschillende vlakken wel eens heel erg goed kunnen helpen. De vraag is hoe je dit aanpakt en dit tot een succes maakt. Ik zal vast een tipje van de sluier oplichten, net als een zaak begint het niet met de techniek of een oplossing maar met een goede analyse en strategie.

Auteur Ton Abelen is oprichter van Wizzin, ontwikkelaar van digitale assistent Aelodi en spreker over de Business Value van Artificial Intelligence.