Wil je AI? Dan koop je toch gewoon de ontwikkelaar….

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.20.1″ custom_padding=”54px|0px|54px|0px|true|false”][et_pb_row _builder_version=”3.20.1″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.20.1″][et_pb_image url_new_window=”on” src=”https://wizzin.nl/wp-content/uploads/2019/09/Schermafbeelding-2019-09-11-om-09.24.53.png” _builder_version=”3.20.1″ url=”https://www.wired.com/story/mcdonalds-acquires-apprente-voice-ai/?bxid=5cec28db24c17c4c6463e099&cndid=51318944&esrc=desktopInterstitial&source=EDT_WIR_NEWSLETTER_0_DAILY_ZZ&utm_brand=wired&utm_campaign=aud-dev&utm_mailing=WIR_Daily_091019&utm_medium=email&utm_source=nl&utm_term=list2_p5″][/et_pb_image][et_pb_text _builder_version=”3.20.1″]

McDonalds koopt 2 voice tech bedrijven

‘Vroeger’ had je twee smaken. Of je ontwikkeld zelf een oplossing voor je probleem, of je koopt een oplossing uit de markt. Over deze keuzes zijn al hele boeken geschreven dus daar gaan we nu niet op in. Maar nu zien we ineens een heel ander fenomeen. McDonalds koopt twee bedrijven die Voice kunnen verwerken.

Op zich is het natuurlijk super logisch dat McDonalds hierin investeert. Orders opnemen aan de McDrive is arbeidsintensief, er komt emotie bij kijken van mensen die niet begrepen worden, haast hebben en al veel te lang in de rij staan. En arbeid kost geld, en operationele kosten drukken is nu eenmaal belangrijk. 

 

Wat is er dan zo vreemd?

Volgens mij is McDonalds goed in het voldoen in de behoefte naar fastfood en de marketing daaromheen. Dat is het primaire bedrijfsproces. Nu ineens worden er honderden miljoenen neergeteld om technologie in huis te halen. Zo maakt McDonalds straks haar eigen McVoice Assistent. Gaat “Hey McDonalds” gaat straks de nieuwe kreet worden na “Hey Google” en “Siri”?

 Zakelijk gezien is ‘voice’ nog geen doorslaand succes. Het internet staat vol met grappen over Siri en Google die zaken verkeerd begrijpen. Zelfs hier in Nederland is een test gedaan met ouderen en dan blijkt dat Uithoorn toch constant verwisseld wordt met YouPorn. Misschien iets met wens en gedachte, maar het was niet de bedoeling. Overigens waren de test-ouderen mensen met een ICT achtergrond dus de vraag is hoe serieus je een dergelijke test mag nemen.

Feit is dat als je zakelijk voice in wilt zetten dit gewoon moet werken. Ok, sommige callcenters zijn procentueel toch beter als ze voice inzetten aangezien de overige oplossingen nog slechter werken. 

Voice is gewoon moeilijk

 Een computer spraak aanleren is gewoonweg moeilijk. Er zijn zoveel dialecten, de een praat binnensmonds, de ander gebruik straattaal, de ander is heel beleefd. En dan hebben we het nog niet over bijgeluiden zoals muziek, met name rap is natuurlijk een killer als je daardoorheen moet bestellen. Google Lens heeft een database met miljarden beelden nodig om via een camera een product te herkennen. Dit moet je allemaal aanleren aan je computer. Kun je je indenken hoeveel McDrive bestellingen je op moet nemen om de computer deze te leren begrijpen? 

Vanuit dit perspectief is het best logisch dat McDonalds ervoor kiest om gewoon de beste bedrijven over te nemen en volledige focus te zetten op het bestellen van Happy Meals. Dat helpt.

En de concurrentie dan?

Ook de concurrentie te slim af zijn kan een motivatie zijn. Als jij de technologie wel in huis hebt en je concurrent kan deze niet kopen omdat jij de leverancier bent, levert dat een voordeel op. Zo lang als het duurt natuurlijk, want de technologie ontwikkeld zich in een moordend tempo. Waar je vandaag uniek mee bent kan morgen zomaar standaard uit de cloud komen, en daarmee loop je het risico zelf de rem te zijn op de ontwikkeling.

Of dat ook voor McDonalds geld zal de tijd leren. Als ze honderden miljoenen kunnen investeren zal er misschien wel zwaar doorgeïnvesteerd worden.

Iedereen aan de overnames?

De vraag is natuurlijk of dit een trend wordt. We waren al gewend dat tech bedrijven als Amazon, IBM, Microsoft en Google constant overnames doen om snel te ontwikkelen. Maar nu bedrijven als McDonalds dat zelf gaan doen kan dat een hele andere trend zetten. Wat als er een voice oorlog instaat onder hamburgerketens? Gaan die ineens zoveel mogelijk datascientisten aannemen? Die toch als schaars zijn? 

Als multinationals zich zo gaan gedragen komen de andere bedrijven, overheden en bijvoorbeeld zorg er slecht voor te staan. Dan kan technologie nog zo veelbelovend zijn, maar wellicht helemaal niet meer beschikbaar.

De tijd zal het leren. Vraag in ieder geval bij de McDrive of je met een mens of een computer praat….

 

 

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Scroll to top

Blog

Schrijf je in voor het AI Business News, het enige AI news vanuit een management/directie perspectief

Bedankt voor uw inschrijving!