‘Zoals KPN aan mij heeft bevestigd heeft het 1-1-2-platform zelf geen functioneringsprobleem gekend.’

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.20.1″][et_pb_row custom_padding=”27px|0px|28px|0px|false|false” _builder_version=”3.20.1″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.20.1″][et_pb_text _builder_version=”3.20.1″]

Soms is KPN Nederlands trots, en soms even niet

In een brief aan minister Grapperhaus biedt KPN oprecht excuses aan en licht toe dat ‘het probleem’ niet bij de 112 diensten zat, maar in de bovenliggende lagen.

Hoe een herkenbaar antwoord van een technische organisatie. Het ligt niet aan de organisatie, niet aan de mensen die nooit bedacht hebben dat in geval van welke storing dan ook je een alternatief moet hebben om toch bereikbaar te zijn. Nee, het ligt aan de techniek, en ja, die faalt wel eens. 

Ik ben ervan overtuigd dat KPN’s reclame dat ze het beste netwerk hebben best wel eens kan kloppen. Technisch zullen ze echt wel weten wat ze aan het doen zijn. Maar ja, zet dat maar eens om in complexe aanbiedingen op aanbestedingen die vanzelfsprekend in delen opgeknipt zijn, net als KPN.

Wat maakt dit voorval weer duidelijk dat er overdadig budget weggegooid wordt in 3 backups, terwijl het probleem dus niet met meer van hetzelfde maar met wat anders opgelost had moeten worden.

Dat vereist vaak een blik van een buitenstaander, liever geen techneut, die gewoon de juiste vragen weet, kan en durft te stellen en zich staande weet te houden tussen alle technologische terminologie. 

Helaas is KPN geen geval op zich, overal zie je zwaar geïnvesteerd worden in technologie, als het kan vinden we allemaal hetzelfde wiel uit, want die van jou zal toch eens net wat anders zijn, om uit te komen in een eindeloze lijst met specificaties waaruit blijkt dat de een verder kan plassen dan de ander.

Zo jammer dat er o zo vaak niet voldoende vanuit gebruiks- en rendement perspectief, of in dit geval vanuit een risico perspectief wordt gekeken. Dan kun je waarschijnlijk met de helft van het budget, met een veel eenvoudiger systeem veel meer bereiken.

Soms is minder meer………..

 

Ton Abelen is onafhankelijk adviseur op het snijvalk van ICT en business. Hij deelt regelmatig zijn ervaring met projecten en Artificial Intelligence in lezingen en blogs.

 

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]
Scroll to top

Blog

Schrijf je in voor het AI Business News, het enige AI news vanuit een management/directie perspectief

Bedankt voor uw inschrijving!